Opium Atelier
AVROTROS

Anneke Fidder

  1. Klassiekchevron right
  2. Anneke Fidder

Even voorstellen
Anneke Fidder (Velp, 1996) is in 2019 afgestudeerd als Bachelor Fine Art (BEAR) aan ArtEZ Hogeschool voor de kunsten Arnhem en is sindsdien werkzaam als kunstenaar in Zutphen. Anneke werkt met verschillende materialen maar heeft een grote voorliefde voor keramiek. Haar werk gaat veelal over de mens, zijn gevoelswereld en de menselijke conditie. In haar huidige werk onderzoekt zij op tragikomische wijze een tegenstelling tussen een humor en een triestheid, Anneke gelooft erin dat we om alles in het leven zouden moeten kunnen lachen omdat zij vindt dat humor een belangrijke rol speelt in het draaglijk maken van het menselijk bestaan.

Vanwege de maatregelen omtrent COVID-19 werkt Anneke deze week vanuit haar eigen atelier in plaats van in het Opium atelier.

Atelierplan
Ik heb al een tijdje het idee om een serie van 100 kleine keramische bustes te maken, mijn plan is om deze week zo ver als mogelijk te komen in dit toch wel arbeidsintensieve project. Ik neem jullie mee op reis in mijn atelier en maak verslag van alles wat er voor mij bij komt kijken als om werk te maken.

Het lijkt mij vooral heel interessant om te zien welke verandering mijn werk doormaakt in dit proces, buste 1 maak ik bijvoorbeeld midden in de COVID-19 uitbraak en bij nummer 100 is hopelijk de epidemie allang weer voorbij. Verder ben ik nog niet zo lang geleden afgestudeerd en ben ik nog op ontdekkingstocht binnen de beroepspraktijk, welke invloed hebben tijd en nieuwe ervaringen op mijn werk. Zou er een zichtbare ontwikkeling zijn binnen de kwaliteit, stijl of gevoel van mijn werk? Ik vind het heel leuk om de beginfase van dit project met jullie te delen en ik wil jullie aan het einde van de week in ieder geval vijf beelden laten zien die klaar zijn voor het bakproces.

Dag 1 - Maandag 30 maart

Opium Atelier: Anneke Fidder - Dag 1


Vandaag begint de dag iets anders dan normaal, ik moet namelijk een beeld bezorgen. Ik zit in de bijrijdersstoel en mijn vriend rijdt. De corona-maatregelen zijn hier duidelijk merkbaar, het is rustig op de weg en er staan overal borden die je waarschuwen niet naar drukke plekken te gaan. Tijdens de rit komen we door verschillende stukken natuur, de Veluwe begint begint weer kleur te krijgen en op een bepaald stuk worden we omringd door het IJsselmeer. Ik heb zo'n 4 uur in de auto gezeten en ben rond 14.00 weer thuis en blij mijn benen te kunnen strekken.

Aangekomen in mijn atelier begin ik met het maken van wat fine-liner schetsen, verschillende ideeën van hoe een buste eruit zou kunnen zien, vullen mijn schetsboek. Ik pak mijn materiaal en begin met het maken van een grove opzet voor de beelden. Ip de achtergrond heb ik muziek aan en ik hoor het geluid van de regen die tegen het raam tikt. inmiddels is het 18.00 en heb ik een begin gemaakt aan 11 van de uiteindelijk 100 bustes, een goed begin, ik ruim mijn werkplek op en sluit af, morgen is er weer een dag.

Dag 2 - Dinsdag 31 maart

Aangekomen in mijn atelier begin ik met de werken uit het plastic te halen en zie ik wat ik gisteren heb gedaan. Het geeft mij de motivatie om ook vandaag hard aan de slag te gaan. De klei van de bestaande werken is al wat harder geworden en ik begin te boetseren tot de klei begint in te zakken.

Vanmiddag ben ik een rondje wezen wandelen langs de IJssel. Het voelt goed om een stukje te wandelen en even buiten te zijn. Waar de rivier een paar weken geleden nog de hele uiterwaarden vulde, is hij nu teruggezakt naar zijn meer oorspronkelijke vorm. Terwijl ik naar het water kijk laat ik de zorgen van alledag even los.

Terug in mijn atelier is de klei weer iets harder geworden en kan ik een begin maken aan de detaillering van een van de bustes. Aan het eind van de dag heb ik een begin van 14 beelden verschillend van een paar reepjes klei tot een werk wat al meer vorm begint te krijgen.

Dag 3 - Woensdag 1 april

Opium Atelier: Anneke Fidder - Dag 3

Vandaag was een productieve dag, Ik ben vandaag niet begonnen aan nieuwe bustes maar ik ben redelijk ver gekomen met het verder opbouwen van de bestaande werken. Één van de bustes is zo goed als klaar en morgen zal ik de details van sowieso één ander kunnen afmaken. Na de hele ochtend en middag te hebben geboetseerd kan ik voor vandaag geen klei meer zien en besluit ik maar even wat administratieve klusjes te doen die al wat langer op de planning staan.

Dag 4 - Donderdag 2 april

Mijn atelier ruikt naar klei en mijn werktafels staan vol bustes. Ik zet wat muziek aan op mijn computer en haal de werken uit het plastic. Ik begin weer laagje voor laagje de beelden op te bouwen tot de klei begint in te zakken. Ik ga verder met de details van een buste. het is buiten mooi weer en ik ben in een zomerse stemming, ik zie dat deze stemming mij op ideeën brengt voor het uiterlijk van het werk. Na twee uur bezig te zijn geweest met de details en na even gepauzeerd te hebben zijn de werken weer wat droger geworden en ga ik verder, rolletje voor rolletje, tot de klei opnieuw begint in te zakken. Ook het beeld waar ik nu mee bezig ben reflecteert mijn humeur, welke nu een beetje is gezakt. Na ook hier twee uur aan de details te hebben gewerkt kan ik weer verder met het opbouwen van de andere beelden tot ik niet meer verder kan. Vandaag heb ik goed gewerkt, het is interessant om te zien hoe direct mijn verschillende stemmingen van vandaag invloed hebben gehad op de beelden.

Dag 5 - Vrijdag 3 april

Afgelopen week was erg goed voor mijn eigen werkhouding, ik had voor het eerst sinds mijn afstuderen weer een soort van deadline, het gaf mij meer motivatie om te werken, wetende dat ik mijn proces met de wereld ging delen. Het was voor mij een heel productieve week waarvan ik zeker het een en ander mee ga nemen in de toekomst.

Ik ben erg blij dat ik mijn doel van 5 bustes die klaar zijn voor het bakproces heb gehaald en dat ik daarbij ook een goed begin heb gemaakt aan zo’n 9 andere bustes. De werken die ik deze week heb gemaakt lijken allemaal op elkaar in de basis, het zijn allemaal bustes van ongeveer de zelfde afmetingen. Echter had ik niet verwacht hoe erg de vorm zou veranderen met mijn stemming van die dag, dit project is te zien als een soort dagboek. Ik ben benieuwd hoe dit project zich verder gaat ontwikkelen in de toekomst.

Na deze week heb ik ervaren dat ik wel moe word van steeds maar bustes maken en ik kijk er naar uit om ook weer aan de slag te gaan met ander werk. Natuurlijk ga ik dit project wel doorzetten, ik wil er echt 100 maken, maar ik ga er dan niet meer de hele dag aan werken maar elke dag een beetje.

Ster advertentie
Ster advertentie