Opium Atelier
AVROTROS

Emma Kroos

  1. Klassiekchevron right
  2. Emma Kroos

Even voorstellen

Emma Kroos (Amsterdam, 1992) kijkt, pakt, snijdt, vouwt, smelt, breekt en knoopt materialen tijdens haar experimenten. Het materiaal voelt levendig aan in haar sculpturale werk. Vanuit de fenomenologie is de ervaring van het maken en de ervaring van de kijker belangrijk. Ook Wabi Sabi inspireert de kunstenaar, die gebruik maakt van herhaling, imperfectie en tijdelijkheid. De werken bestaan uit zeer uiteenlopende materialen zoals beton, stof, metaal, hout en klei en de huiden hebben vaak veel textuur. Emma put inspiratie uit de ruimte waar het werk terecht komt. De architectonische elementen zoals constructie en structuur van de ruimte bepalen de vorm van het werk, dit gaat zowel over de ruimtes binnen als over de publieke ruimte.

Emma Kroos is in 2017 afgestudeerd van de Gerrit Rietveld Academie en o.a. een werk in de publieke ruimte gemaakt die financieel ondersteund is door het AFK, verder heeft Emma meerdere evenementen georganiseerd en ook meegedaan aan diverse tentoonstellingen zoals Not For Profit Art Party tijdens Rotterdam Art Week.

Vanwege de maatregelen omtrent COVID-19 werkt Emma deze week vanuit haar eigen atelier in plaats van in het Opium atelier.

Atelierplan
Tijdens deze quarantaine-residentie ga ik een sculpturale installatie maken in mijn eigen studiootje van Broedplaats Bogota.
Ik zit hier nu bijna een jaar en ik heb speciaal voor deze residentie de vloer zo-leeg-mogelijk-gemaakt zodat ik achter in mijn studio één installatie kan maken ipv allerlei kleine materiaaltesten.
Het idee is om te spelen met zichtbaarheid van- en met constructie. Hierbij probeer ik de achterwand een rol te laten spelen, deze is gemaakt van lichtgrijze gasbetonblokken en bezaaid met kleine zwarte verfvlekjes. Ik ben benieuwd wat er aan het einde van de week zichtbaar is geworden!

Dag 1 - Maandag 27 april

Opium Atelier: Emma Kroos - Dag 1

De residentie ben ik enthousiast gestart met een zonnetje. Ik me bezig houden met zichtbaarheid als materiële kwaliteit (transparantie). Ik ben tot zichtbaarheid gekomen door stukken transparant pvc die ik had gevonden en bewaard die ik graag wil gebruiken voor mijn installatie. Daarbij ben ik geneigd om met zware materialen te werken en zichtbaarheid als thema nodigt uit om met lichtere materialen te werken.
Die installatie ga ik achterin mijn eigen studio maken. Het is er redelijk donker en ik vind het meest opvallende dat er allemaal kleine (verf)vlekjes op de achterwand zitten. Deze vlekken zijn mijn startpunt van deze residentie. Vandaag ga ik dan ook aan de slag met materiaal schetsen van deze vlekjes. Materiaal schetsen zijn voor mij kleine (hangende) objecten; ze zijn heel divers van vorm, materiaal en kleur. Zeker in het begin van het proces gaat het nog alle kanten op, later wordt het specifieker en dat werk ik dan uit tot een werk.
Toen ik de eerste intuïtieve materiaal schetsen had gemaakt op basis van een algemene impressie, vond ik het een goed idee om de vlekken op mijn achterwand onder de loep nemen.
Vlekken hebben vaak een richting en textuur, kunnen op of in het materiaal zitten. Je kunt kijken naar één vlek of naar de vlekken als groep. Er zijn grofweg drie soorten vlekken op mijn muur: strepen, vierkanten en bol met streep. Van een afstand ziet het eruit als een abstract schilderij.
Ik realiseerde me dat ze zijn ontstaan door een actie in de ruimte die een markering heeft achtergelaten op de muur. Deze platte vlekken wil ik weer ruimtelijk maken door mijn installatie.
Eén van de manieren hoe ik dit heb gedaan vandaag, is door de vlekken te kopiëren. Ik heb stukken plakfolie en pvc over de vlekken gelegd en overgetrokken met een pen. Deze vervolgens uitgesneden en die stukken met ijzerdraad op gehangen. Zo ontstond er een driedimensionaal beeld.
Daarnaast heb ik bijvoorbeeld nog met zwarte verf vlekjes geschilderd op een prop schilders tape en een restje pvc om te kijken hoe het reageert met de ruimte. Zo test ik niet alleen diverse materialen maar ook manieren om het vlekje te vertalen naar de ruimte.
Deze dag bestond uit veel onderzoek.
Dag 2 - Dinsdag 28 april
Ik ben vandaag doorgegaan met materiaal schetsen. Ik wilde met wat grotere stukken materiaal aan de slag zodat het effect in de ruimte gelijk duidelijker is. Op een kleine schaal werkt materiaal heel anders dan op grote schaal en ik weet nog niet of ik het wil uitvergroten of niet. Voor deze residentie is het beter met een middelmaat te werken.
Wat ik gister had gemaakt, beïnvloedde mijn denken vandaag. Dan denk ik na over hoe ik een bestaande schets verder zou kunnen uitwerken, terwijl ik vandaag nog nieuwe materiaal schetsen wil maken. Ik wilde vlekken uitvergroten.
Vandaag heb ik een interessant groepje vlekken nagetekend en uitvergroot in een ander materiaal. Eerst heb ik het nagetekend op papier. Doordat ik naar de vlekken kijken en deze via mijn hand op papier zet, verandert de tekening een beetje. Deze tekening heb ik gebruikt om de groep vlekken uit hor te knippen. Het uitknippen van de vormen n.a.v. die tekening zorgt ook weer voor een afwijking. Vervolgende heb ik deze losse vormen met zwart ijzerdraad aan elkaar verbonden. Dat geheel heb ik aan een houten opgehangen hoepel zodat het geen plat vlak meer is en het een nieuwe vorm krijgt.
Deze materiaalschets vind ik interessant omdat ik denk dat dit materiaal zowel bij zichtbaarheid als bij vlekken past en het materiaal lijkt plat al is het opgehangen in de ruimte.
Hor bleek een goed materiaal voor mijn project. Het zwarte ijzerdraad waar ik eerst mee probeerde een ‘lijn tekening’ te maken vond ik een stuk minder goed werken. Door de dikte was het te stug en leken alle ijzerdraad-vlekken ineens op elkaar.
Daarnaast heb ik een stukje mozaïek gemaakt van gebroken spiegel met transparant pvc, ik was hier gister al mee begonnen en deze materiaalschets heb ik vandaag afgemaakt. Spiegel vind ik een erg interessant materiaal als je denkt aan zichtbaarheid. Het is erg zichtbaar enerzijds, maar doordat het reflecteert zie je vooral de omgeving en het niet materiaal zelf. De combinatie met het transparante pvc vind ik spannend.
Ook heb ik nog een vlek uitvergroot en uitgeknipt van papier. Deze papieren vorm had ik vier keer herhaald en opgehangen als een slinger. Ik vond het interessant om te kijken wat er zou gebeuren door herhaling. Het papier was eigenlijk te slap en dat zorgde voor dat het hangende papier bleef en niets extra kreeg.

Dag 3 - Woensdag 29 april

Opium Atelier: Emma Kroos - Dag 3


Op dag twee had ik tot laat gewerkt en dat had gevolgen voor vandaag. Deze dag heb ik niet veel eisen aan mezelf gesteld en heb mezelf wat ruimte gegund om na te denken.

Ik heb nagedacht over het licht voor de installatie. Door de transparante en reflecterende eigenschappen van de materialen staat of valt deze installatie door de verlichting. Ik beschik over de zon (hoop ik), daglicht-TL aan mijn plafond en twee bouwlampen. Het mooist vind ik het licht van de zon, dat verlicht alle objecten en mijn achterwand. Zo ontstaat er contrast en reflectie. Tot op een zekere hoogte kan ik het verlichten met bouwlampen, alleen wordt het pvc dan erg paars..

Praktisch heb ik vandaag uit een vel pvc kleine vormen gesneden die ik heb opgevuld met metaal-gaas. Van deze vinding kreeg ik vandaag energie. Het effect van een gat opvullen met iets anders werkt goed door de verschillende eigenschappen van de materialen, ook wat licht betreft. Ook heb ik geprobeerd pvc te zagen met een decoupeerzaag. Dat was vooral leuk om te doen, ik niet wist of dat zou kunnen. Het ging redelijk, maar ik werk op kleine schaal en dus niet handig. Met de hand snijden ging toch een stuk beter.

Ik heb besloten dat ik morgen meer mozaïeken ga maken van pvc en spiegelend glas.

Dag 4 - Donderdag 30 april
Vandaag heb ik lekker gewerkt!
Ik ben inderdaad begonnen met de mozaïeken. Ik had al een test gedaan en heb die techniek eigenlijk gekopieerd naar nieuwe varianten en vormen. Dit was gewoon doen, al heb ik wel mijn best gedaan om de mozaïek zo goed mogelijk te laten passen en met het glas. Ik ben daar best lang mee bezig geweest.

Op een gegeven moment kwam Fieke (de curator van de residentie) nog even langs om te kijken, dat was een leuke verrassing en een goed pauze moment tegelijk.

Ik heb besloten dat ik de schetsen ga gebruiken voor mijn installatie. Installatie betekent zoveel als een combinatie van objecten (elementen) in de ruimte.
Daarna ben ik alle schetsen gaan weghalen zodat de ruimte leeg was. Dit heb ik gedaan om zo de lege ruimte opnieuw in te richten. Zo bouw ik meerdere keren op en bekijk ik iedere variant.
Het moet een passend geheel worden, in dit stadium ben ik elementen aan het toevoegen en weghalen. Verder heb ik gekeken naar de elementen zelf. Bijvoorbeeld alle pvc vellen zijn rechthoekig. Om de rechthoekige vorm te benadrukken heb ik nog wat transparante plexiglazen plaatjes toegevoegd aan de installatie om andere dingen aan te hangen en overheen te leggen. Naast de pvc-vellen vallen de glimmende materialen op, het zwarte ijzerdraad gaat uit de installatie verdwijnen en glimmend zilver is welkom.

Tijdens het op- en afbouwen zag ik een grote vlek op de vloer die ik was vergeten. Aangezien ik met de vlekken van mijn eigen studio werk leek het me noodzakelijk hier nog wat mee te doen in mijn installatie. Nu heb ik de vlek gekopieerd van metaalgaas en ruw beplakt met aluminium.

Morgen moet ik nog veel kleine dingetjes verbeteren die ik belangrijk vind en ga ik de installatie uitlichten.. Nog best wat te doen dus, maar enorm veel zin in!

Dag 5 - Vrijdag 1 mei

Opium Atelier: Emma Kroos - Dag 5

Vandaag vond ik een leuke en spannende dag: de laatste dag van deze residentie. Dat betekent dat vandaag de laatste dag is om in deze context te werken. Natuurlijk kan ik er later aan doorwerken omdat het in mijn eigen studio is, maar ik doe net of ik ergens anders ben en dit echt het einde is. Dus heb ik erg mijn best gedaan om het goed af te ronden.
Normaal presenteer je een werk aan een publiek in levende lijve en nu presenteer ik het via foto’s en woorden. Door deze manier van presenteren moest ik mijn studio extra ombouwen. Daarna ben ik gelijk doorgegaan met kleine dingen afwerken en afmaken. Ik heb het gaas opnieuw getapet aan pvc, het zwarte ijzerdraad vervangen door zilverkleurig draad en meer vlekjes gekopieerd uit pvc.
Daarna kwam het herschikken van de ruimte, want door het ijzerdraad te vervangen had ik ineens iets anders gedaan met het sculptuur van gaas en was de balans uit de ruimte. Gister was ik best tevreden met dat gedeelte van de compositie. Die combinatie werkte nu niet meer, doordat het anders hing. Vandaag ben ik bezig geweest met hoe ik de balans terug in de ruimte kon krijgen en heb ik de opstelling van gister losgelaten onder het mom van ‘kill your darlings’.
Terugkijkend op deze vijf dagen ben ik tevreden met wat ik heb neergezet. Ik wilde mezelf uitdagen en groot werken. Door mijn fanatieke doelstelling was het ook een intensieve week.
Daarbij wist ik in het begin niet goed waarmee ik zou eindigen, ik wist alleen dat ik met pvc wilde werken en een lichte installatie wilde maken. Ik heb mijn startpunten (vlekjes en zichtbaarheid) onderzocht door te maken en ben via die route op een beeld uitgekomen wat mijzelf veraste.
Normaal werk ik namelijk met één materiaal en niet met combinaties van materialen en elementen.
Het feit dat het vijf dagen zijn zorgt ervoor dat ik deze keuzes heb gemaakt. Ik vind het leuk om te realiseren dat de context van de residentie die invloed op mijn proces heeft.
Ik heb intens van genoten van deze week. Ik vermoed dat ik nog vaak aan deze residentie zal denken.
Ster advertentie
Ster advertentie