De Klassieken
AVROTROS

Bachstage: 5 unieke opnames van Johann Sebastian Bach

foto: AVROTROS
  1. Klassiekchevron right
  2. Bachstage: 5 unieke opnames van Johann Sebastian Bach

Hoe het klinkt als musici hun favoriete Bach spelen? Afwisselend en indrukwekkend! AVROTROS maakte nieuwe opnames in de gigantische Werkspoorkathedraal in Utrecht met Ella van Poucke [cello], Nathalia Milstein [piano], Mieneke van der Velden [gamba] en Emmanuel Frankenberg [klavecimbel] van de De Nederlandse Bachvereniging, Lisa Jacobs [viool] & Raaf Hekkema [Buescher alt saxofoon]. Het resultaat is een mooie, pure beeldregistratie & een audio-opname opgenomen in één take! In de Bachweek van 2021 op NPO Klassiek zijn deze vijf video's in première gegaan.

Ella van Poucke
Celliste Ella van Poucke speelt voor ons de Sarabande uit de derde cellosuite (Suite voor cello nr.3, BWV.1009 in C gr.t. - deel IV, "Sarabande") van Johann Sebastian Bach. "De Bach cellosuites zijn misschien wel de belangrijkste werken uit het cellorepertoire. Stukken die elke cellist in zijn repertoire móet hebben. En daardoor is het ook moeilijk om een favoriet deel te kiezen. Maar Sarabandes hebben toch altijd iets heel bijzonders..," aldus Ella van Poucke.

Nathalia Milstein
Pianiste Nathalia Milstein speelt de Toccata voor klavecimbel BWV.910 in fis kl.t. van Johann Sebastian Bach op een Fazioli Vleugel. Nathalia: "Ik speel een van de zeven Toccata's die hij schreef toen hij nog aan het begin van zijn carrière stond. Het is een zeer interessant stuk om uit te voeren en om naar te luisteren, net als al zijn toccata's, omdat het op een zeer geïmproviseerde manier is geschreven. Na de briljante inleiding volgen verschillende delen met fuga's erin. Ik kijk ernaar uit om het voor jullie uit te voeren."

Nederlandse Bachvereniging
Mieneke van der Velden [gamba] & Emmanuel Frankenberg [klavecimbel] kozen samen voor het eerste deel "Adagio" uit de eerste sonate voor gamba & klavecimbel (Sonate voor gamba en klavecimbel BWV.1027 in G gr.t. - deel I, "Adagio") van Johann Sebastian Bach. Mieneke: "Dit Adagio is niet treurig. Het is een prachtig mild deel, dat eindigt op een halfslot. Dat klinkt een beetje als een groot vraagteken wat in deze tijd van corona zeer van toepassing is."

Lisa Jacobs
De Chaconne uit de tweede vioolpartita (Partita voor viool nr.2, BWV.1004 in d kl.t. - deel V, "Chaconne") is de 'favoriete Bach' van violiste Lisa Jacobs: "Een werk, een monument mag ik eigenlijk wel zeggen, dat voor mij eigenlijk het evenbeeld is van het leven. Echt álles zit erin qua emoties. Denk aan wanhoop, pijn, verlangen, maar ook berusting, liefde en tijdloosheid. Het is echt een stuk waarin ik mij volledig kan verliezen en ik hoop u ook een beetje met mij."

Raaf Hekkema
Voor de opnames van zijn favoriete Bachwerk (Suite voor cello nr.4, BWV.1010 in Es gr.t. - deel I, "Prelude") koos Raaf Hekkema een speciale saxofoon: "Ik speel op een heel bijzondere alt saxofoon uit 1927. Een rechte altsaxofoon. Ik doe dit, omdat ik 'm heel bijzonder vind klinken en goed vind passen bij Johann Sebastian Bachs muziek. Ik speel de prelude uit de vierde cellosuite omdat Bach daarin verschillende texturen inzet om een grote dramatiek te bereiken en dat zet 'm eigenlijk een beetje apart van alle andere cellosuite-delen."

Ster advertentie
Ster advertentie