Naar homepage
Voor de Dag

Hoe muziek in games van beep beep tot een volledige genre uitgroeide

  1. Klassiekchevron right
  2. Hoe muziek in games van beep beep tot een volledige genre uitgroeide

Drie tonen. Dat was alles wat je als speler van het spel 'Pong' in de jaren '70 te horen kreeg. Fast forward naar nu: game-studio's huren complete symfonieorkesten in om soundtracks te maken. Met als doel: je als speler onder te laten dompelen in de sfeer van een spel, vertelt Thomas van Vliet van Voor De Dag.

"De ontwikkeling van gamemuziek gaat hand in hand met de mogelijkheden die de techniek biedt. In de jaren '70 en '80 was er maar weinig opslagruimte beschikbaar. Het is dan ook logisch dat er weinig bytes beschikbaar waren voor muziek. Computerspellen als Super Mario en Space Invaders hebben eigen muziek, maar compleet uitgekleed; het zijn bliepjes. Toch heeft deze muziek (net zoals alle muziek) een doel: je meesleuren in de sfeer van het spel: het verhoogt je hartslag. Componisten als Koji Kondo en Nobuo Uematsu begrijpen het doel én de beperkingen en ontwikkelen eigenhandig een compleet nieuw muziekgenre. Soms wordt bestaande muziek gebruikt: Tetris bijvoorbeeld, gebruikt het Russische volksliedje Korobeiniki, en maakt dat wereldberoemd bij een heel nieuw publiek:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Immersive Experience

Halverwege de jaren '90 is daar opeens de CD-rom en dát is het begin van de échte groei van gamemuziek. Opeens krijgt muziek veel meer ruimte. Samples doen hun intreden en later ook langere digitale opnames. The Sky Is The Limit. Maar de muziek in computergames ontwikkelt zich niet alleen door de mógelijkheden, ook het inzicht in hoe de ervaring van een gamer 'bespeeld' kan worden, evolueert. De muziek wordt interactief. Tijdens het spelen kan de music engine van een spel de sfeer aanpassen door extra muzikale lagen toe te voegen of te mixen met geluidsfragmenten. Dat gebeurt in een spel Simcity, waar de muziek grootser en drukker wordt naarmate de door jouw gebouwde stad groeit, maar ook in een actiespel als Red Dead Redemption 2. Neemt de dreiging voor je personage toe, dan hoor je dat terug in de muziek. Zonder dat je het bewust door hebt, wordt je hierdoor éxtra in een spel opgezogen: een immersive experience.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Maar wat de muziek van een spel als Tetris op een Gameboy uit 1989 met een spel op de Playstation 5 met elkaar gemeen hebben: elke keer dat je game over bent, wil je opnieuw beginnen en onderga je de complete ervaring, mét muziek, weer helemaal opnieuw. "

Luister op 18 mei, tussen 5:00 en 7:00 naar De Nacht Van De Gamemuziek met Thomas van Vliet in Voor De Dag!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie