Klassiekers

Epische filmmuziek: 1930-1940

  1. Klassiekchevron right
  2. Epische filmmuziek: 1930-1940

Epische Filmmuziek: de meest grootse, meeslepende, indrukwekkende orkestrale werken. 1930-1940 is het decennium waarin Erich Wolfgang Korngold in Hollywood arriveerde. De componist maakte in zijn jonge jaren indruk in Wenen, maar de invloed van de Tweede Weense School (met o.a. Arnold Schönberg, Alban Berg en Anton Webern) en de opkomst van het antisemitisme dreven hem naar Amerika. Hij nam de ‘Weense Sound’ met zich mee en niet zonder succes!

Korngold (1897) werd bekend als 'child prodigy', een nieuwe Mozart. Verbitterd stierf hij in het mekka van de filmindustrie: Hollywood. Hij voorzag epische films van epische georkestreerde soundtracks en werd al snel erkend met twee Oscars! Vele films met Errol Flynn in de hoofdrol voorzag Korngold van inmiddels klassieke filmmuziek.

Beeldende klanken

Ook zonder het witte doek trekken de degengevechten; het enteren van de schepen en de liefdesscènes aan ons voorbij, bijvoorbeeld in zijn muziek voor de piratenfilm Captain Blood. In 1935 vroeg Warner Bros aan Korngold of hij geïnteresseerd was in het componeren van de filmmuziek voor de film Captain Blood. Aanvankelijk weigerde hij, omdat een verhaal over piraten niet zo zag zitten. Maar, na het zien van de opnames, met de nieuwe ster, Errol Flynn, naast Olivia de Havilland, die haar debuut had in A Midsummer Night's Dream, veranderde hij van gedachten. De opzwepende en romantische muziek is de eerste in zijn soort voor een 'geluidsfilm' (in tegenstelling tot de voorgaande 'stomme films').

Selma van Dijk vertelde over Captain Blood in De Klassieken. Luister het fragment hier terug:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Een unieke bezetting

Korngold omschreef zijn eigen filmcomposities ook wel als 'opera's zonder zang'. Neem bijvoorbeeld zijn suite uit The Private Lives of Elizabeth and Essex (1939). Je hoort heroïsche melodieën, dramatische thema's & een romantisch idioom. De muziek begeleidt hoofdrolspeler Errol Flynn als 'Essex' met een herkenbare mars en zijn tegenspeelster Bette Davis als 'Elizabeth' met nobele melodieën. Om de gewenste klankkleur te bereiken breidde Korngold het orkest voor deze film uit met drie saxofoons, twee harpen, een orgel, een spinet (soort klavecimbel), een vibrafoon en een harmonium. Met als resultaat een meesterwerk, dat niet mag ontbreken in de filmmuziekgeschiedenis.

Ab Nieuwdorp vertelde over The Private Lives of Elizabeth and Essex in De Klassieken. Luister het fragment hier terug:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Filmmuziek Top 50

De NPO Radio 4 Filmmuziek Top 50 komt er weer aan! In de week van maandag 20 t/m vrijdag 24 juni hoor je op NPO Radio 4 de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks. We sluiten traditiegetrouw af met de Filmmuziek Top 50 op vrijdag 24 juni!

🎬 Alles over Filmmuziek

Bekijk de lijst

De Filmmuziek Top 50 van 2022 is bekend!

📄Bekijk de lijst

Ster advertentie
Ster advertentie