Naar homepage
Klassiekers

Epische filmmuziek: 1930-1940

  1. Klassiekchevron right
  2. Epische filmmuziek: 1930-1940

Epische Filmmuziek: de meest grootse, meeslepende, indrukwekkende orkestrale werken. Vandaag neemt presentator Ab Nieuwdorp je mee naar de jaren '30 van onze rijke filmmuziekgeschiedenis. Aan de hand van één iconisch muziekstuk: Erich Wolfgang Korngold - The Private Lives of Elizabeth and Essex (1939).

Korngold (1897) werd bekend als 'child prodigy', een nieuwe Mozart. Verbitterd stierf hij in het mekka van de filmindustrie: Hollywood. Als voor-oorlogse componist in Wenen maakte hij indruk in zijn jonge jaren, maar de invloed van de Tweede Weense School (o.a. Arnold Schoenberg, Alban Berg & Anton Webern) en de opkomst van het antisemitisme dreven hem in 1934 naar Hollywood. En niet zonder succes! Hij werd al snel erkend met twee Oscars ("Anthony Advers" & "The Adventures of Robin Hood").

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Een unieke bezetting

Hij omschreef zijn eigen filmcomposities ook wel als 'opera's zonder zang'. Neem bijvoorbeeld zijn Suite uit "The Private Lives of Elizabeth and Essex" (1939). Je hoort heroïsche melodieën, dramatische thema's & een romantisch idioom. De muziek begeleidt hoofdrolspeler Erol Flynn als "Essex" met een herkenbare mars en zijn tegenspeelster Bette Davis als "Elizabeth" met nobele melodieën. Om de gewenste klankkleur te bereiken breidde Korngold het orkest voor deze film uit met 3 saxofoons, 2 harpen, een orgel, een spinet (soort klavecimbel), een vibrafoon & een harmonium. Met als resultaat een meesterwerk, dat niet mag ontbreken in de filmmuziekgeschiedenis.

De volledige filmscore was te horen in De Klassieken op maandag 22 februari. Gemist? Bekijk & beluister onderstaande video:
Ster advertentie
Ster advertentie