Epische filmmuziek: 1980-1990
- Klassiek
- Epische filmmuziek: 1980-1990
Epische Filmmuziek: de meest grootse, meeslepende, indrukwekkende orkestrale werken. 1980-1990: het decennium waarin de eerste hogesnelheidstrein, de TGV gaat rijden, en de commerciële televisie mét reclames zijn intrede doet. Het decennium waarin allemaal nieuwe technologische snufjes op de markt komen, zoals de eerste computers voor particulieren, de autotelefoon, de faxmachine en de walkman. En het is het decennium van de grote blockbuster films, als Star Wars en Indiana Jones.
Gerecyclede muziek in Out of Africa
Én het decennium van de film: Out of Africa, met in de hoofdrol: Meryl Streep en Robert Redford. De muziek voor Out of Africa is geschreven door de Engelse componist John Barry. Hij hergebruikte enkele muzikale motieven uit de low-budget science-fiction avonturenfilm Starcrash uit 1978, waarvoor hij eerder al muziek had gecomponeerd. Dit was een gouden zet, want de soundtrack voor Out of Africa leverde Barry een Oscar op en staat op de vijftiende plaats in de lijst van ‘de beste Amerikaanse filmmuziek’ van het American Film Institute. In de film werd ook bestaande muziek gebruikt, zoals het Klarinetconcert van Mozart en een aantal Afrikaanse traditionele liederen. Hans van den Boom liet enkele delen, gecomponeerd door John Barry, horen in De Klassieken. Luister het fragment hier terug:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Het begin van de moderne Amerikaanse filmmuziek
Als er één filmserie absolute wereldfaam heeft verworven, dan is het wel Star Wars. Al sinds in 1977 het eerste deel verscheen, kijken science-fiction-fans telkens reikhalzend uit naar het volgende deel. Niemand minder dan John Williams, Hollywoods beroemdste filmmuziekcomponist, tekende voor deze muziek.
Voor de eerste film wilde regisseur George Lucas The Planets gebruiken als muziek voor zijn Star Wars-films. Toen hij John Williams vroeg de muziek van Holst te bewerken voor de eerste film van de reeks, stelde Williams voor om nieuwe muziek te componeren, in de stijl van The Planets. Het werd één van de beroemdste en meest geliefde filmpartituren ooit. Niet alleen de muziek van Holst was een inspiratiebron voor de muziek van Star Wars. Met zestien uur aan muziek verspreid over zeven films, verbonden door meer dan vijftig thema’s of ‘leidmotief', is Richard Wagner nooit ver weg. Uiteindelijk schreef Williams voor negen Star Wars-films muziek die ook onafhankelijk van de beelden een eigen leven is gaan leiden in de concertzalen. Amerikanen noemen de Star Wars-muziek daarom ook graag ‘het begin van de moderne Amerikaanse filmmuziek’.
The Empire Strikes Back
Voor deze film introduceert John Williams nieuwe en inmiddels zeer bekende thema's als The Imperial March (Darth Vader's Theme) en Yoda's Theme. Voor deze nieuwe soundtrack won Williams twee Oscars en twee Golden Globe Awards.
Het verhaal:
Na de verwoesting van de Death Star in A New Hope zien we Darth Vader in dit vijfde deel verwoed op zoek gaan naar de geheime basis van de rebellen. De rebellen hebben inmiddels hun nieuwe basis op de ijsplaneet Hoth in gebruik en zijn druk met het verkennen van de omgeving. De duizenden robot-sondes die Darth Vader de ruimte in heeft gestuurd bereiken echter ook Hoth en al snel worden de rebellen ontdekt. Luke Skywalker (Mark Hamill), de held uit Episode IV, krijgt in een visioen van Obi-Wan Kenobi (Alec Guinness) te horen dat hij op zoek moet gaan naar Meester Yoda, die hem zal opleiden tot Jedi. Na de spannende evacuatie van de ijsbasis gaan Luke Skywalker en zijn vriend Han Solo (Harrison Ford) dus ieder hun eigen weg. Harrison en zijn tweede stuurman Chewbacca nemen de koppige Princess Leia mee aan boord en proberen uit de handen van het keizerrijk te blijven, terwijl Luke op zoek gaat naar de mysterieuze Joda. De jonge held zal na zijn training wellicht sterk genoeg zijn om een rechtstreekse confrontatie aan te gaan met Darth Vader. Luke houdt Vader namelijk verantwoordelijk voor de dood van zijn oom en tante en voor de dood van zijn vader. Gaandeweg zal blijken dat de hele situatie veel ingewikkelder ligt dan de op wraak beluste Luke ooit voor ogen kon houden.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De volledige filmscore was te horen in De Klassieken. Luister het fragment hier terug:
Glory
Deze film 'Glory' van Kevin Jarre uit 1989 gaat over de Amerikaanse burgeroorlog. Kevin Jarre's inspiratie voor het schrijven van de film kwam van het bekijken van een oorlogsmonument voor kolonel Shaw en zijn 54e regiment, de eerste militaire eenheid van het Amerikaanse leger dat volledig uit Afro-Amerikaanse manschappen bestond. Dit leidde tot een intrigerend scenario over racisme.
Kolonel Robert Gould Shaw krijgt het commando aangeboden over het eerste volledig Afro-Amerikaanse regiment van de Verenigde Staten. De soldaten en hun commandant moeten het racisme van hun mede-officieren overwinnen en daarnaast hun moed bewijzen op het slagveld. Kortom, een verhaal vol innemende personages, levendige actiescènes - die destijds een tikje brutaal waren, maar ons tegenwoordig nog steeds overrompelen - en een verhaal over de emancipatie van de gekleurde man: een thema dat helaas vandaag de dag nog net zo relevant is als in de jaren '80.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
James Horner, die je ook zou kunnen kennen van films als 'Legends of the Fall', 'Zorro', 'Avatar' & het bekende lied My Heart Will Go On uit de 'Titanic', componeerde de muziek bij deze film. Hij mocht daar zelfs een Grammy voor in ontvangst nemen.
Ab Nieuwdorp vertelde meer over de soundtrack in De Klassieken. Luister het fragment hier terug:
Filmmuziek Top 100
De Filmmuziek Top 100, wat was het weer een feest! Van maandag 6 t/m vrijdag 10 maart hoorde je de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks bij NPO Klassiek.
En traditiegetrouw sloten we af met de Filmmuziek Top 100 op vrijdag 10 maart!