Klassiekers

Epische filmmuziek: 1970-1980

  1. Klassiekchevron right
  2. Epische filmmuziek: 1970-1980

In De Klassieken maken we een reis door de geschiedenis van de Epische Filmmuziek. De meest meeslepende, grootse, indrukwekkende soundtracks. Vandaag zijn we aanbeland in de jaren ‘70 van de vorige eeuw. Het decennium waarin het toerisme een vlucht neemt, discotheken populair worden en ABBA uit de speakers schalt. Het decennium van de autoloze zondag in Nederland en het Watergateschandaal in de Verenigde Staten.

Hollywood in Deventer

1970-1980 is ook het decennium van de film ‘A Bridge Too Far’: een film over de Slag om Arnhem in de Tweede Wereldoorlog. Producer Joseph Levine reisde, na het lezen van het gelijknamige boek, vanuit Hollywood naar Arnhem om te bekijken of deze locatie geschikt zou zijn voor de opnames van de film. Maar hij kwam tot de conclusie dat van de oorspronkelijke situatie rond de brug niets meer over was. Bij de IJssel in Deventer, zo'n 35 kilometer verderop, lag echter een gelijksoortige brug. Slechts één flatgebouw stond in de weg, maar op een grote parkeerplaats naast de brug werden de Arnhemse villa's nagebouwd waar majoor John Frost in 1944 met zijn manschappen vier dagen standhield. Levine besloot samen met regisseur Richard Attenborough dat Deventer de ideale filmlocatie was. Met een budget van ongeveer 26 miljoen dollar zou het de duurste film tot dan toe worden.

Een persoonlijke band

De muziek bij de film werd gecomponeerd door John Addison, die een heel persoonlijke band had met het verhaal - als jonge soldaat had hij namelijk gediend in het legerkorps dat ook in Arnhem heeft gevochten. Addison componeerde een van zijn grootste partituren, met een opzwepende, melodieuze mars in het midden, en verbluffende dramatische passages.

Hans van den Boom liet de muziek uit A Bridge Too Far horen in De Klassieken. Luister het fragment hier terug:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Het verhaal van The Godfather

Het is nog altijd een van de beroemdste films aller tijden: The Godfather uit 1972. Een tweede (1974) en derde deel (1990) bleven niet uit. Net zo beroemd is Nino Rota's beroemde score voor deze gangsterfranchise. Ondanks enig gesteggel won hij er uiteindelijk een Oscar voor!

Het verhaal van maffiafamilie Corleone, gebaseerd op het boek van Mario Puzo, werd in drie delen verfilmd. In het eerste deel zien we Don Vito Corleone. Hij staat aan het hoofd van een machtige maffiafamilie en verbiedt een concurrerende familie heroïne te dealen in New York. Dit heeft een maffiaoorlog tot gevolg, waarin brave zoon Michael Corleone meegesleurd wordt.

De tweede film, die uitkwam in 1974, is minstens even sterk is als het origineel. Coppola splitste het verhaal op in twee verhaallijnen. In de ene zien we hoe Michael - de nieuwe Godfather - steeds cynischer, ongevoeliger, en gewelddadiger wordt. In een parallelle montage volgen we zijn vader Vito die aan het begin van de twintigste eeuw probeert zijn van Sicilië naar Amerika geëmigreerde familie te onderhouden.

Het minder gewaardeerde derde deel ging pas in 1990 in première en laat zien hoe Michael Corleone, op latere leeftijd, probeert de zaken legitiem te maken, maar toch gedwongen wordt om zijn toevlucht te nemen tot moord en corruptie.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Muziek in The Godfather

De Amerikaanse filmregisseur wilde dat de muziek duister, spannend en Italiaans zou klinken. Hij stond erop dat de Italiaanse filmcomponist Nino Rota de score maakte voor zijn film, omdat hij die Italiaanse feel goed zou weten te vangen. Rota componeerde tot dan toe voor Italiaanse films. Voor The Godfather synthetiseerde hij nieuwe muziek én nam hij een aantal delen uit zijn Fortunella-score (1958) om dat Italiaanse gevoel te creëren en om de tragische, spannende scènes van passende achtergrondmuziek te voorzien. Door zijn composities voor de trilogie werd Rota wereldberoemd.

Luister naar de soundtrack en enkele thema's, gespeeld door het Metropole Orkest o.l.v. Vince Mendoza:

Toch nog een Oscar voor Nino Rota

De muziek in de eerste Godfather-film werd getipt voor een Oscar, totdat duidelijk werd de score bestond uit eigen werk dat hij eerder had geschreven en bewerkt. Hij won alsnog een Oscar met zijn muziek voor The Godfather II. Rota stond erom bekend dat hij zijn eigen werk of die van anderen graag citeerde in nieuwe werken. De score voor The Godfather II staat op plek vijf staat in de lijst ‘Beste filmscores aller tijden’ van The American Film Institute.

De volledige filmscore van The Godfather was te horen in De Klassieken. Luister het fragment hier terug:

Filmmuziek Top 50

De NPO Radio 4 Filmmuziek Top 50 komt er weer aan! In de week van maandag 20 t/m vrijdag 24 juni hoor je op NPO Radio 4 de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks. We sluiten traditiegetrouw af met de Filmmuziek Top 50 op vrijdag 24 juni!

🎬 Alles over Filmmuziek

Bekijk de lijst

De Filmmuziek Top 50 van 2022 is bekend!

📄Bekijk de lijst

Ster advertentie
Ster advertentie