Klassiekers

Epische filmmuziek: 1950-1960

  1. Klassiekchevron right
  2. Epische filmmuziek: 1950-1960

Epische Filmmuziek: de meest grootse, meeslepende, indrukwekkende orkestrale werken. 1950-1960: Het decennium van de Koude Oorlog, de Watersnoodramp in Nederland, de lancering van de eerste Spoetnik. Én in de VS is in deze tijd de drive-in bioscoop populair!

Een flop

Stel je voor.. je zit in je auto voor een gigantisch wit doek en daarop draait de spannende Alfred Hitchcock film: Vertigo. De film flopte, wat Hitchcock en de critici verklaarden door het leeftijdsverschil van meer dan 25 jaar tussen de hoofdrolspelers James Stewart & Kim Novak - te veel voor een geloofwaardige romance. Maar inmiddels wordt Vertigo beschouwd als een van de allerbeste films van Hitchcock. Niet in de laatste plaats door de soundtrack die Bernard Herrmann ervoor schreef. Groots en bij vlagen intiem. Met als hoogtepunt de muziek voor de liefdesscène, die lijkt te verwijzen naar Tristan und Isolde van Richard Wagner. Je hoort het allemaal voorbijkomen in deze Vertigo Suite van Bernard Herrmann.

Hans van den Boom vertelde over Vertigo in De Klassieken. Luister het fragment hier terug:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ben Hur van Miklós Rósza

De magistrale Amerikaanse film Ben-Hur mag dan ruim 60 jaar oud zijn, het 3,5 uur durende avontuur weet nog steeds te imponeren. De plot volgt de Joodse prins Ben-Hur die, door een Romeinse vriend verraden, tot slaaf gemaakt wordt. Als hij zijn vrijheid herwint volgt zijn revanche en het hoogtepunt van de film: de twintig minuten lange wagenrace. Opvallend is dat daar nu net geen muziek onder zit. De rest van de film wordt omlijst door de meesterlijke muziek van Miklós Rósza (1902-1995) die voor deze score zijn derde Oscar ontving. De eerdere twee kreeg hij voor Spellbound in 1945 en A Double Life in 1947.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Hoe klinkt de macht van de Romeinen?

Rózsa was een Hongaars-Amerikaans componist. Na scholing en werk in West-Europa vertrekt hij begin 1940 naar de VS, waar hij in 1946 Amerikaans staatsburger wordt. Op grond van zijn contract met MGM kon Rósza zelf kiezen voor welke films hij muziek wilde schrijven - toen Ben-Hur met bijbels historische setting in beeld kwam sprong hij daar direct bovenop. De componist schreef een score met een hele verzameling thema’s waarin invloeden uit de vier culturele identiteiten uit de verhaallijn te horen zijn. Zo klinkt er marsmuziek met koperblazers om de macht van de Romeinen neer te zetten en wordt de piraterij van de Macedoniërs met een duistere sfeer verklankt. Daar tegenover staan de hoopvolle thema’s van de Joodse en christelijke identiteit, naar de muzikale tradities in respectievelijk mineur- en majeur-toonsoorten.

72 uur aan opnamemateriaal

Rósza dirigeerde zelf het 100-koppige MGM Symfonie Orkest tijdens de twaalf opnamesessies, die in totaal 72 uur duurden. Dat resulteerde dan wel in een van de grootste momenten uit de geschiedenis van de filmmuziek. In het openingsnummer Overture alleen al zit zoveel overtuiging, melodie, opbouw en emotie dat het een perfecte illustratie is voor Hollywoods “golden age”, de decennia waarin film tot bloei en groei kwam.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ab Nieuwdorp liet de volledige filmscore horen in De Klassieken. Luister het fragment hier terug:

Filmmuziek Top 50

De NPO Radio 4 Filmmuziek Top 50 komt er weer aan! In de week van maandag 20 t/m vrijdag 24 juni hoor je op NPO Radio 4 de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks. We sluiten traditiegetrouw af met de Filmmuziek Top 50 op vrijdag 24 juni!

🎬 Alles over Filmmuziek

Bekijk de lijst

De Filmmuziek Top 50 van 2022 is bekend!

📄Bekijk de lijst

Ster advertentie
Ster advertentie