Funfact

Deze slechteriken houden van klassieke muziek

foto: NPO Radio 4foto: NPO Radio 4
  1. Klassiekchevron right
  2. Deze slechteriken houden van klassieke muziek

Het is een cliché in films: slechteriken, schurken en psychopaten houden van klassieke muziek. Het beramen van kwaadaardige plannen lukt nu eenmaal het beste op dit genre. Maar waarom eigenlijk? Wij zetten de grootste klassieke schoften voor je op een rijtje.

Ludo Sanders: schurk met een voorliefde voor opera

Ludo Sanders, de keiharde zakenman uit Goede Tijden, Slechte Tijden (GTST), is altijd wel plannen aan het smeden om zijn vijanden de mond te snoeren. Is het je weleens opgevallen dat hij dat doet terwijl hij nipt van een wijntje of borrel en luistert naar een Italiaanse opera? Deze van origine Italiaanse schurk is namelijk een kunst- en klassiekemuziekliefhebber. Zijn verfijnde muzieksmaak heeft hem er echter niet van weerhouden om op brute wijze tegenstanders uit de weg te ruimen.

Still uit 2021

Hannibal Lecters voorkeur voor Bachs Goldbergvariaties

Een klassieke psychopaat is toch wel Hannibal Lecter uit The Silence of the Lambs (1991). Deze kannibaal luistert graag naar Johann Sebastian Bach. Dat hoor je wel tijdens deze moordlustige scène waarin de Goldbergvariaties op de achtergrond worden afgespeeld. Mocht je snel last van een zwakke maag hebben, kun je deze video misschien beter niet bekijken...

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

James Bond-schurk Hugo Drax: bad guy én liefhebber van Chopin.

Een grotere bad guy dan Hugo Drax bestaat haast niet. In de James Bond-film Moonraker uit 1979 probeert deze biljonair de aarde te vernietigen. Alleen een select groepje mensen zal overleven op een andere planeet, is zijn plan. James Bond probeert hem uiteraard te stoppen. Op het moment dat ze elkaar ontmoeten, speelt Drax een stukje Chopin op de piano.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Hoe Beethoven Alex DeLarge opjut tot gewetenloze daden

In A Clockwork Orange (1971) pleegt Alex DeLarge gewetenloze zeden- en geweldsdelicten. En dat doet hij graag terwijl hij luistert naar de muziek van Ludwig van Beethoven. Als hij wordt gepakt, mag hij meedoen aan een experiment: om van zijn gruwelijke aard af te komen, moet hij een afkeer ontwikkelen van de muziek van Beethoven. Alex wordt gedwongen om naar gruwelijke beelden te kijken terwijl muziek van Beethoven klinkt. Zo moet hij een negatieve associatie bij de muziek ontwikkelen. Of dat lukt....

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

In de Podium Witteman Podcast bespreekt Floris Kortie met redacteur en filmwetenschapper Daniël Steneker en presentator en dirigent Pieter van Nes waaraan je slechterikenmuziek kunt herkennen.

Waarom slechteriken houden van klassieke muziek

Veel slechteriken in films en series hebben met elkaar gemeen dat het rijke genieën zijn die hun geld en hersens gebruiken om kwaad te doen. Hierbij hoort ook het cliché van een voorliefde voor klassieke muziek.

Zo is klassieke muziek een middel om een schurk of psychopaat een menselijke en intellectuele uitstraling te geven. Dit is het geval bij Hannibal Lecter. Ondanks dat de kijker zich niet kan voorstellen hoe het is om kannibaal te zijn, is Lecter toch ook beschaafd en misschien zelfs sympathiek, doordat hij kan genieten van populaire klassieke muziek. Ondanks zijn gruwelijke kant, kan de kijker zich ook in hem verplaatsen.

Het spelen van een instrument kan schurken ook arrogant maken. Dat zie je terug bij Hugo Drax. Hij laat James Bond graag even wachten in zijn indrukwekkende landhuis, omdat hij zijn pianospel wil afmaken. Hij toont hiermee aan hoe rijk en ontwikkeld hij is.

Deze slechteriken kregen eigen muziek

In Star Wars (1977) kun je de komst van Darth Vader duidelijk opmerken aan de muziek. Filmcomponist John Williams componeerde namelijk een apart thema voor deze slechterik. The Imperial March is misschien wel de meest herkenbare muziek uit deze space opera.

Williams heeft ook de muziek geschreven voor de film Jaws (1975). De bloeddorstige haai die meerdere malen onschuldige zwemmers aan flarden scheurt, heeft ook een iconisch muziekthema gekregen. Het zijn maar twee herhalende noten die de komst van dit monster aankondigen. Hiermee wilde Williams een zaag, ter vergelijking met de tanden van een haai, nabootsen. De onheilspellende uitwerking zal niemand ontgaan. Maak dat je wegkomt!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ontdek alles over Hollywood-componist John Williams

Componist - John Williams

Componist - John Williams

Ster advertentie
Ster advertentie