Focus

Efficiënt studeren: 4 tips van onderwijspsycholoog Martine Baars

foto: Pexelsfoto: Pexels
  1. Klassiekchevron right
  2. Efficiënt studeren: 4 tips van onderwijspsycholoog Martine Baars

Teksten leren, rijtjes stampen of een scriptie schrijven: soms heb je bergen studiewerk te doen. Dr. Martine Baars, universitair hoofddocent in onderwijspsychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, geeft je 4 handige tips om zo efficiënt mogelijk te kunnen studeren!

Tip 1: Reguleer je eigen leerproces

Wat je ook aan het doen ben terwijl je studeert, jij bent de baas van je studiesessies en hoe goed deze verlopen. Hoe kun je het beste je eigen studieproces beheersen en alles goed regelen?

  • Start met een plan. Eerst analyseer je de taak die je moet doen: wat is je doel? En hoeveel tijd heb je nodig? Gebruik bijvoorbeeld de pomodoro-techniek.
  • Houd je eigen proces in de gaten. Geef jezelf instructies en focus je aandacht. Je monitort dit proces en als het nodig is onderneem je actie: je vraagt bijvoorbeeld hulp of zoekt een voorbeeld op.
  • Reflecteer op hoe het gegaan is. Wat ging goed en wat minder, en hoe kwam dat? Gebruik dit als input voor de planning van de volgende keer, zodat het telkens beter zal gaan. Het is niet altijd makkelijk om naar jezelf te kijken, maar doe het toch maar.

Tip 2: Het leren van tekst

Vaak moet je boekhoofdstukken of artikelen lezen over allerlei concepten, theorieën of procedures. Maar hoe haal je daar nu de hoofdlijnen uit en zorg je dat je deze beter begrijpt en onthoudt?

  • Maak een samenvatting. Zo kun je hoofdzaken van bijzaken onderscheiden.
  • Maak een mind map. Zet de belangrijkste concepten uit de tekst in hokjes en verbind deze met elkaar om de relaties tussen de concepten weer te geven.
  • Test jezelf. Maak een oefentoets. Test jezelf daarmee; dan weet je wat je hebt begrepen en onthouden, en versterk je tegelijkertijd hetgeen wat je geleerd hebt. Maak ook eens een oefentoets voor elkaar, wel zo gezellig!

Tip 3: Opdrachten maken

Naast het lezen van teksten zijn er ook opdrachten of projecten waar je aan werkt. Je hebt vaak een probleem of casus die je moet oplossen of uitwerken. Of je moet misschien opgaven doorrekenen, analyseren of oplossen. Hoe zorg je dat je de kern te pakken hebt en met goede oplossingen komt?

  • Brainstorm. Wat is het probleem? Verzin zo veel mogelijk oplossingen en wees creatief. Stel dan criteria op, en beoordeel vervolgens de oplossingen.
  • Bestudeer uitgewerkte voorbeelden. Zoek of vraag een voorbeeld waarin de stappen om een opgave uit te werken zijn gegeven, maar ook de antwoorden. Bekijk eerst hoe het precies moet, bestudeer het voorbeeld. Vervolgens kun je dat nadoen voor de opgave waar je aan werkt.
  • Leg je idee uit aan een ander. Leg in je eigen woorden uit hoe je een opgave kunt aanpakken. Door het uit te leggen kom je erachter of je het snapt, of het klopt. Leg het zo uit dat je oma het zou kunnen begrijpen.

Tip 4: Het schrijven van tekst

Misschien zijn er nu wel veel studenten met hun bachelor- of masterscriptie bezig. Dat kan een heel taaie schrijfopdracht zijn. Hoe zorg je voor een goed lopende tekst waarin je ideeën op een heldere manier uiteengezet zijn?

  • Organiseer je ideeën voor de tekst. Breng voor je begint de informatie die je nodig hebt bij elkaar. Zet je ideeën voor de tekst op een rijtje, organiseer ze in een overzicht, en dan: schrijven maar!
  • Zoek en gebruik een modeltekst. Zoek een voorbeeldtekst van het type dat jij wilt schrijven. Analyseer hoe de tekst is geschreven: wat zijn de belangrijke onderdelen en welke technieken zijn gebruikt? Dit kun je vervolgens zelf nadoen in je zelfgeschreven tekst (maar natuurlijk niet letterlijk overnemen!).
  • Houd een cyclus aan van plannen – schrijven – reviseren. Werk in meerdere rondes waarin je eerst bedenkt wat je wilt schrijven, dan een eerste versie schrijft, en deze vervolgens reviseert. En onthoud: schrijven is schrappen, oftewel: kill your darlings - hoe mooi je zinnen ook zijn, soms moet je ze schrappen.

Over onderwijspsycholoog Dr. Martine Baars

Martine Baars is universitair hoofddocent in onderwijspsychologie bij de Department of Psychology, Education, and Child Studies (DEPCS) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR).

In haar onderzoek staan zelf-gereguleerd leren, zelf-monitoring, cognitieve belasting en leerstrategieën centraal. Met haar onderzoek richt ze zich op het ondersteunen van zelf-gereguleerd leren in het basis-, voortgezet en hoger onderwijs en de rol van technologische ondersteuning daarbij.

Martine Baars is verbonden aan de Community for Learning and Innovation (CLI) van de EUR en aan het Centre for Education and Learning (CEL) in de Leiden-Delft-Erasmus (LDE) alliantie.

Dr. Martine Baars

foto: Erasmus Universiteit Rotterdam

Dr. Martine Baars.

Ster advertentie
Ster advertentie