Filmmuziek

Deze klassieke muziek hoor je in de Netflix-serie Stranger Things

foto: Netflix
  1. Klassiekchevron right
  2. Deze klassieke muziek hoor je in de Netflix-serie Stranger Things

Kate Bush heeft met Running Up That Hill (1985) inmiddels meer dan 100 miljoen views op YouTube. De hernieuwde populariteit komt door de Netflix-serie Stranger Things, waarin de muziek in een aantal afleveringen van het vierde seizoen te horen is als Max (Sadie Sink) probeert te ontsnappen aan Vecna (📸 opening). Maar naast Kate Bush horen we ook Verdi, Tsjaikovski en Bach... Zou het succes van Stranger Things ook zorgen voor een booster van deze hits in de Klassieke Top 400? Het lijkt er wel op... Een aantal nummers is gestaag aan het runnen up die klassieke hill...

😉. Kleine waarschuwing als je verder leest: dit artikel bevat spoilers...

De openingstune van Stranger Things is een ode aan het geluid van de jaren '80 (maar ook in een klassiek jasje klinkt hij erg fijn 👉 luister hier 👈). Maar als je seizoen 4 bekijkt, dan gaan we nog verder terug in de tijd, zelfs helemaal naar 1780.

(tekst gaat verder na afbeelding)

foto: Netflix

Aflevering 3 🎶 Verdi, Risotto & Puccini

In aflevering 3 laat de serie de fans kennismaken met de wereld van Italiaanse opera in de jaren 1880. De warme klanken van bariton Dmitri Hvorostovsky en sopraan Nadine Sierra galmen door de woonkamer van de Byers (het duet V'ho ingannato... Colpevole fui uit Verdi's opera Rigoletto), als complotdenker Murray (Brett Gelman) de risotto serveert (foto hierboven). Hij is samen met Joyce (moeder - gespeeld door Winona Ryder - van Will en Jonathan) op zoek naar antwoorden naar aanleiding van de ontvangst van een mysterieus pakketje uit Rusland (leeft Hopper nog?).

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Dit proberen zij te verbergen door een gezellig familiediner. Stiekem helemaal niet nodig, want de kids, Eleven (Millie Bobby Brown), Mike (Finn Wolfhard) & Will (Noah Schnapp) zijn nog aan het bijkomen van het rolschaat-incident (🛼 👃🏻 🩸) en nieuw personage Argyle en Jonathan hebben iets te veel aan de Purple Palm Tree Delight gezeten om het geheel te kunnen volgen. Aan tafel gaat de muziek over in de aria Che gelida manina uit de opera La Bohème van Puccini. Een opname van tenor Richard Tucker en het Orchestra del Teatro dell'Opera di Roma. De melodie van Puccini is de perfecte spanningsopbouw, als Joyce moet liegen tegen haar kinderen over 'het zakenreisje' naar Alaska.

(tekst gaat verder na afbeelding)

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

foto: Netflix

Aflevering 4 🎹 Bach, Pennhurst & Debussy

In de psychiatrische inrichting Pennhurst worden patiënten uitgenodigd om in de luisterkamer te ontspannen. Want: "Muziek heeft een kalmerend en helend effect op kapotte geesten".

Setting (very Silence of the lambs-achtig): Nancy Wheeler (Natalia Dyer) en Robin Buckley (Maya Hawke) (⬆️) zijn op zoek naar Victor Creel. Creel is een aantal jaar geleden opgepakt op verdenking van het vermoorden van zijn gezin. De moorden uit die tijd lijken sterk op wat er nu in het plaatsje Hawkins plaatvindt. In Pennhurst doet het duo alsof ze voor hun proefschrift met Creel moeten spreken. Natuurlijk staan ze niet op de bezoekerslijst, maar met wat charme en doorzettingskracht lukt het de twee om toch een tête-à-tête met Creel te krijgen.

Onderweg naar de cel van Creel wordt het duo ingelicht over de helende kracht van muziek: "De juiste muziek, met een bepaalde persoonlijke betekenis, kan een saillante stimulus zijn voor patiënten, maar niet iedereen valt te redden".

Op een platenspeler draait een LP met het ontspannende Menuet in d kl.t. van Johann Sebastian Bach, hier gespeeld door Christoph Eschenbach:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

...gevolgd door een opname van Debussy's Clair de lune door het London Philharmonic:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

(tekst gaat verder na afbeelding)

foto: Netflix

Aflevering 5 🎵 Nina & Eleven

Eleven wordt gedwongen haar verleden onder ogen te zien in een ondergrondse bunker ergens in een woestijn in Nevada. De belofte van dr. Owen om haar hier te krijgen (je krijgt je krachten terug) brengen haar weer bij 'papa', oftewel dr. Brenner (Matthew Modine). Het wetenschappelijke experiment Project Nina zou hiervoor moeten zorgen.

"In 1786 schreef Nicolas Dalayrac de opera Nina", aldus wetenschapper Brenner. Dalayrac componeerde deze opera in het Frans, maar de opera werd pas beter bekend onder de titel Nina, O Sia la Pazza Per Amore, na een aanpassing door de Italiaan Giovanni Paisiello in 1789. De opera vertelt een verhaal over een verloren liefde. De geliefde van de jonge Nina wordt gedood in een duel. Om dit trauma te verwerken, begroef zij deze herinnering zo diep, dat het leek alsof in haar hoofd deze gebeurtenis nooit had plaatsgevonden. En alsof haar liefde dus nog terug zou komen van het front, ging Nina elke dag naar het station, wachtend op een trein die nooit zou komen... Als ze maar weer 'bij haar verstand' kon komen... en weer door kon gaan met haar leven. Terwijl dr. Brenner dit verhaal uitlegt (zie foto hierboven), horen wij Cecilia Bartoli zingen (en ja, dit is echt prachtig...). Il mio ben quando verrà. Luister en oordeel zelf...

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Wist je trouwens dat Arie Antiche (de naam van de cd van Cecilia waarop de muziek in Stranger Things te horen is) een boekwerk is waarmee elke zanger wordt opgeleid. De aria's die je toch echt gezongen moet hebben...

En Bartoli vond deze muziek zelfs zó mooi dat ze in een complete uitvoering van de opera heeft meegezongen, dat was voor haar echt een must-do, een vinkje op haar wensenlijstje. Hier zie en hoor je haar live:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

(tekst gaat verder na afbeelding)

foto: Netflix

Aflevering 6 🎼 Korngold & Het Sneeuwmeisje

Will, Mike, Jonathan (Charlie Heaton) & Argyle (Eduardo Franco) rijden naar Dustins vriendinnetje, Suzi (Gabriella Pizzolo). Zij is namelijk een briljante hacker. Niet alleen kan zij in het schoolsysteem van Dustins lage rapportcijfers een voldoende maken, ze kan ook superhandig locaties achterhalen. Zij kan de vrienden helpen met het vinden van de locatie waar Eleven wordt vastgehouden. Als de vrienden binnenkomen in het huis van Suzi is het een complete chaos in huis vol rennende broertjes en zusjes. Mooi geïllustreerd door de de finale, het Allegro assai vivace uit het Vioolconcert van Erich Wolfgang Korngold.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Verderop in deze aflevering hoor je muziek gecomponeerd door Tsjaikovski uit het toneelstuk Het sneeuwmeisje van Alexandr Ostrovki. Dit sprookje gaat over de dochter van de Lente en Grootvader Vorst. Ze wil haar kille bestaan inruilen voor de warmte en de liefde van de mensen. Je hoort dit terwijl de gevangenen (met Hopper - gespeeld door David Harbour - ja ja, hij leeft nog, maar omdat we alleen de klassieke muziek uitlichten, was dat nog niet vermeld) genieten van een laatste avondmaal, aan de vooravond van hun gevecht tegen de Demogorgon. 📻 Cavatine Et Rondo D’Antonida, gespeeld door het National Bolshoi Orchestra.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

(tekst gaat verder na afbeelding)

foto: Netflix

Aflevering 7: een ode aan Philip Glass

Terwijl wij meer leren over het ontstaan van Vecna, horen we griezelige muziek van Philip Glass, Prophecies (muziek ook gebruikt in de film The Watchmen). De herhalingen van het thema bouwen de spanning mooi op, helemaal tegen de minimalistische achtergrond van Dr. Brenners laboratorium.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

En er wordt meer muziek van Glass gebruikt, deze aflevering lijkt wel een ode aan zijn muziek. Wanneer we One (Jamie Campbell Bower) tegen Eleven horen praten, horen we muziek uit zijn opera Akhnaten: Act I Scene 3, ‘The Window of Appearances’ (🕰 trouwens, die klokken zijn ook wel een dingetje dit seizoen in Stranger Things... en de climax van de scene die mooi samenvalt met de zang... We kunnen niet anders zeggen dan goed gekozen door het muzikale team achter deze serie).

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

En we horen nog Act II, Scene 2: ‘Akhnaten and Nefertiti’.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Meer klassiek in Stranger Things?

Echt wel! In het derde seizoen hoor je bijvoorbeeld Verdi's beroemde drinklied Libiamo ne lieti calici uit La traviata. En ook het alom bekende Menuet uit Boccherini’s Strijkkwintet. Ontdek jij meer klassiekers - of hebben we wat gemist? Tip de redactie.

Bron: classicfm.com, Hein van Eekert & Netflix

Ster advertentie
Ster advertentie