De Klassieken Kids
AVROTROS

Muzikaal ‘Kabaal’?!

foto: Meer Muziek in de Klas
  1. Klassiekchevron right
  2. Muzikaal ‘Kabaal’?!

Denk je aan kleuters en muziek, dan stel je je misschien wel kabaal en onsamenhangende klanken voor. Maar juist door muzikaal te experimenteren, ontdekken kleuters van alles over ritme, toonhoogte en hoe ze samen muziek kunnen maken. Hoe herken je dit ‘kabaal’ als muzikale ontwikkeling? En wat kan jij als leerkracht doen om hun muzikale spel te stimuleren?

Christiane Nieuwmeijer (promovendus aan de Vrije Universteit van Amsterdam) laat het je zien in de praktische video ‘Muzikaal ‘Kabaal’?!'

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Christiane Nieuwmeijer is expert op het gebied van het jonge kind. Ze is promovendus aan de Vrije Universteit van Amsterdam en richt haar promotieonderzoek op muziekonderwijs bij kleuters. Eerder onderzoek laat zien dat kleuters zich enorm kunnen ontwikkelen door middel van ‘muzikaal spel’. Door naar muziek te luisteren, zelf muziek te maken en ze te laten bewegen, leren kinderen veel over muziek én hoe ze samen kunnen spelen. Om ze te laten leren van hun muzikale spel, is het belangrijk dat ze hierin wel gemotiveerd en gestimuleerd worden. Maar hoe doe je dat precies?

Christiane ontwikkelde naar aanleiding van haar onderzoek een training over het begeleiden van muzikaal spel. Hoe richt je bijvoorbeeld een muziekhoek in? Hoe geef je vervolgens impulsen aan het muzikaal spel? En wat bied je aan om hun ontwikkeling te stimuleren? In samenwerking met Méér Muziek in de Klas vertaalde ze een deel van haar training naar een video met praktische tips en neemt ze de leerkracht bij de hand.

Ga voor meer informatie, praktische tips & een inspiratieplaat naar meermuziekindeklas.nl.

Ster advertentie
Ster advertentie