Naar homepage
Beluister ZaterdagMatinee-archief

3 mei 2008: Andrea Marcon en Vivaldi’s Orlando

  1. Klassiekchevron right
  2. 3 mei 2008: Andrea Marcon en Vivaldi’s Orlando

Als programmeur van Concertgebouw de Doelen had Kees Vlaardingerbroek in juni 2005 de ‘wereldpremière in de moderne tijd’ van Antonio Vivaldi’s opera Motezuma naar Rotterdam gehaald. In 2008 weet hij, inmiddels artistiek leider van de Matinee, het Nederlandse publiek opnieuw te overtuigen van de dramatische kwaliteiten van Vivaldi – sinds zijn studietijd een van zijn favorieten. Dit keer is Orlando furioso (Razende Roeland, 1714/1727) aan de beurt. Het betreft een Nederlandse première.

Hans Haffmans over Orlando furioso

Beluister het concert

Venice Baroque Orchestra
Andrea Marcon, dirigent
Marie-Nicole Lemieux, alt (Orlando)
Manuela Custer, mezzosopraan (Alcina)
Anna Rita Gemmabella, mezzosopraan (Bradamante)
Inga Kalna, sopraan (Angelica)
David Lee, countertenor (Ruggiero)
Lorenzo Regazzo, bas (Astolfo)
Romina Basso, mezzosopraan (Medoro)

Vivaldi - Orlando furioso

Vivaldi de theaterman

Het libretto voor Orlando furioso van Grazio Braccioli gaat terug op het gelijknamige meesterwerk van de vroegzestiende-eeuwer Ludovico Ariosto. Vivaldi’s en Braccioli’s mix van heroïek, magie, liefde, verraad, jaloezie en komedie, van virtuositeit en drama, verrast ook tweeënhalve eeuw, bijna drie eeuwen later nog menigeen. Neem de even onstuimige als emotionele waanzinscène van Orlando (hier gezongen door de zeer expressieve alt Marie-Nicole Lemieux), die ten prooi valt aan al te grote passies voor de toverkol Alcina, aan het slot van de tweede akte. In de pauze blijkt het publiek verbluft: Vivaldi is net zo’n geslaagd theaterman als Giuseppe Verdi!

Wenneke Savenije in de NRC: “Ook al doet de stembezetting van Orlando met een alt, een sopraan, drie mezzo’s en een countertenor muzikale eenzijdigheid vrezen, de verbeeldingskracht van Vivaldi is zo vitaal en zijn theatrale gevoel voor stemmingswisselingen is zo aanstekelijk, dat zijn Orlando ruim tweeënhalf uur lang een feest voor de oren is. Zeker als er zo goed gezongen wordt als met de ontroerend felle en komische Marie-Nicole Lemieux in de titelrol, de frivole mezzo Manuela Custer als geraffineerde Alcina, de dubbelzinnig kwelende Inga Kalna als Angelica, mezzo Robina Basso als een ontwapenende Medoro, de theatrale bas Lorenzo Regasso als Astolfo, Anna Rita Gemmabella als een stugge doch koene Bradamante en countertenor David Lee als een waarlijk hartverscheurend mooi zingende Rugierro.”

Andrea Marcon in de Matinee

De uitvoering van Orlando smaakt naar meer. Dit is het eerste optreden in de Matinee van dirigent Andrea Marcon, maar hij zou nog vele malen terugkeren. Ook De Nationale Opera ontdekt zijn talent.

14 91d9b05e85 Andrea Marcon Marco Borggreve
Dirigent Andrea Marcon. Foto: Marco Borggreve.

3 mei 2008: Vivaldi Orlando furioso
30 mei 2009: Vivaldi Juditha triumphans
9 jan 2010: Vivaldi, Steffani (Stabat Mater) en Pergolesi
20 feb 2010: Biber, Monteverdi Combattimento di Trancedi e Clorinda
19 feb 2011: Vivaldi La Senna festeggiante
21 dec 2013: Monteverdi Kerstvespers uit Selva morale e spirituale
18 apr 2015: Vivaldi La fida ninfa
6 feb 2016: Vivaldi Catone in Utica
12 nov 2016: Händel Parnasso in festa
9 dec 2017: Telemann Der Tag des Gerichts
28 apr 2018: Caldara La concordia de’ pianeti
9 feb 2019: Vivaldi L’olimpiade
14 mrt 2020: Torri La vanità del mondo (geannuleerd wegens anticoronamaatregelen)

Omslag: Marco Borggreve

Ster advertentie
Ster advertentie