Naar homepage
Beluister ZaterdagMatinee-archief

4 juni 2016: Markus Stenz en Bergs Wozzeck

  1. Klassiekchevron right
  2. 4 juni 2016: Markus Stenz en Bergs Wozzeck

Wozzeck. U kent misschien het toneelstuk Woyzeck van Georg Büchner uit de schouwburg, mogelijk werd u gestuurd door een enthousiaste middelbareschooldocent. Misschien hebt u het gelezen voor een literatuurlijst Duits, de film van Werner Herzog uit 1979 gezien, of de versie uit 1947 van de Oost-Duitse Oostenrijker Georg Klaren. Hebt u de ingenieus opgebouwde opera Wozzeck van Alban Berg wellicht beluisterd in de legendarische uitvoering van Pierre Boulez, op cd of anderszins, of bij De Nationale Opera of Opera Forum? Kansen genoeg om het verhaal te ontdekken van de arme soldaat die zijn overspelige vriendin doodsteekt – maar eigenlijk een slachtoffer van zijn armzalige omgeving is.

Markus Stenz over Wozzeck en de Matinee

Maatschappijkritiek

Büchner en Berg, bijna een eeuw later, leverden een maatschappijkritisch werk. In A Word about Wozzeck (1927), later verschenen als Das Opernproblem (1928), licht de componist toe: “Niemand in het publiek, hoe muziektheoretisch geschoold hij of zij ook mag zijn, heeft aandacht voor de fuga’s, inventio’s, passacaglia’s of sonatevormen waar zo veel over geschreven wordt. Alle aandacht gaat naar de sociale implicaties van het verhaal, implicaties die nog veel zwaarder wegen dan het persoonlijke lot van Wozzeck. Ik geloof dat dit mijn grootste verdienste is.”

‘Zo’n uitvoering heeft geen enscenering nodig’

Markus Stenz, dan chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest, dirigeert in de al legendarisch geworden ZaterdagMatinee van 4 juni 2016 (tevens de vóóropening van het Holland Festival) Bergs meesterwerk. Publiek en recensenten reageren enthousiast. “Super-bariton Florian Boesch zette Wozzeck compleet geloofwaardig neer – stroef, vol onderdrukte gevoelens en tenslotte panisch bezeten”, aldus Joep Stapel in het NRC. En: “De Marie van sopraan Asmik Grigorian was rijk en complex, fantastisch gezongen en met minimale middelen knap geacteerd: flirtend, ongenaakbaar, wanhopig, treiterend. Zo’n uitvoering heeft geen enscenering nodig.”

Jenny Camilleri op Bachtrack.com schreef: “The Netherlands Radio Philharmonic was in fantastic form, playing accurately and harnessing incredible energy. Conductor Markus Stenz stressed the ruthless savagery of the music, but also made it glimmer with dark beauty. Savagery is inherent to the work, especially in the cyclones whipped up by the brass and timpani, but Stenz went further. In the tavern scene the waltz and Ländler rhythms were deliberately shorn of lightness, as pungent as sweat and sour wine. Between the crashing climaxes, the superb string and woodwind solos interlocked into tense yarns.”

Nieuwsgierig geworden? Behalve deze stream te beluisteren, kunt u ook de webcast terugkijken.

Beluister het concert

Radio Filharmonisch Orkest
Groot Omroepkoor
Nationaal Kinderkoor
Markus Stenz, dirigent
Klaas Stok, koordirigent
Wilma ten Wolde, koordirigent Nationaal Kinderkoor

Wozzeck: Florian Boesch, bariton
Marie: Asmik Grigorian, sopraan
Kind: Mathis Raykov, sopraan (Nationaal Kinderkoor)
Kapitein: Thomas Piffka, tenor
Dokter: Nathan Berg, bas-bariton
Tamboer-majoor: Endrik Wottrich, tenor
Andres: Peter Tantsits, tenor
Margaret: Cécile van de Sant, mezzosopraan
Eerste leerjongen: Richard Wiegold, bas
Tweede leerjongen: Florian Just, bariton
Nar: John Heuzenroeder, tenor
Een soldaat/een kerel Ioan Micu, tenor (Groot Omroepkoor)

Alban Berg - Wozzeck

Ster advertentie
Ster advertentie