Avondconcert

Katharine Dain en Sam Armstrong presenteren liederen van Szymanowski en Lili Boulanger

NTR
foto: Evelien van Rijn
  1. Klassiekchevron right
  2. Katharine Dain en Sam Armstrong presenteren liederen van Szymanowski en Lili Boulanger

In 2021 wonnen sopraan Katharine Dain en pianist Sam Armstrong een Edison Klassiek in de categorie Beste debuut met hun album Regards sur l’infini. Alle reden om een keer een recital van ze op te nemen. In het Avondconcert van woensdag 23 november zijn ze te horen met een programma met muziek van Claude Debussy, Karol Szymanowski, Gabriel Fauré en Lili Boulanger.

Naar de uitzending

Het concert opent met een kleine verwijzing naar hun prijswinnende album; ook daarop staat De rêve van Debussy. “Het lied zet de toon voor de rest van het recital”, vertelt Dain. “Het gaat over een dromer, iemand die terugverlangt naar het verleden. Iemand die begrijpt dat die schoonheid in zijn hoofd zit. Dat thema komt ook terug in de liederen van Szymanowski en Boulanger.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Szymanowski was een Poolse componist die in zijn muziek invloeden laat horen van Duitse laat-romantiek, maar ook van het impressionisme en andere opkomende stromingen aan het begin van de 20e eeuw. Dain: “Hij leefde net na Debussy en ongeveer gelijktijdig met Boulanger, dus ze kwamen allemaal in aanraking met ongeveer dezelfde mix van muzikale invloeden, die bovendien rijker en rijker werden.”

“In de drie liederen van Szymanowski die op het programma staan komt het thema van een dromer terug: een prinses die naar de maan kijkt en zich verwondert over de vraag hoe de maan zich voelt, een muezzin die vanuit een minaret oproept tot gebed en van afstand liefde voelt voor een vrouw die hij beneden ziet lopen, en over het graf van de Perzische dichter Hafez waarop zoet ruikende rozen groeien dankzij de wijn die hij dronk.”

Clairières dans le ciel

Dain en Armstrong eindigen het recital met Clairières dans le ciel, een liedcyclus van Lili Boulanger. “Ik vind het zo’n bijzondere cyclus”, legt Dain uit. “De liederen worden maar weinig uitgevoerd, soms hoor je een of twee liederen voorbij komen. Toen we een jaar geleden voor het eerst met de liederen aan de slag gingen, ontdekten we dat de cyclus als geheel een waar meesterwerk is.”

Quote

Toen we een jaar geleden voor het eerst met de liederen aan de slag gingen, ontdekten we dat de cyclus als geheel een waar meesterwerk is.

Katharine Dain

“Het verhaal van Lili Boulanger is een van de grote tragedies van de muziekgeschiedenis van de 20e eeuw. Ze was ontzettend getalenteerd en haar omgeving had dat ook meteen door. Helaas overleed ze op 24-jarige leeftijd. Wat ze in haar korte leven heeft bereikt is ongelofelijk, maar wat ze had kunnen bereiken als ze langer had geleefd had de generaties na haar voor decennia versteld doen staan.”

“Haar liedcyclus schreef ze toen ze 21 was, en als onderwerp heeft het werk een erg gepassioneerde liefde. De ironie is dat ze zelf waarschijnlijk nooit zoiets ervaren heeft, omdat ze te ziek was en teveel beschermd was. Alles wat in de cyclus voorbij komt, heeft ze zich zelf moeten proberen voor te stellen. Naar ons idee is dat in zekere zin ook het onderwerp van de cyclus. Het is liefde die voornamelijk door één iemand gevoeld wordt en het is onduidelijk in hoeverre de liefde wordt beantwoord.”

Avondconcert: Kathaerine Dain en Sam Armstrong met liederen van Debussy, Szymanovski en Boulanger

Ster advertentie
Ster advertentie