Avondconcert
NTR

Alexander Malofeev pakt uit met een concert waarin stilte centraal staat

foto: Evgeny Evtyukov
  1. Klassiekchevron right
  2. Alexander Malofeev pakt uit met een concert waarin stilte centraal staat

Pianist Alexander Malofeev (20) is een van de grootste aanstormende musici van dit moment. Hij won al op jonge leeftijd prestigieuze concoursen en hij soleerde al bij grote orkesten onder leiding van beroemde dirigenten. In het Avondconcert speelt hij muziek van Franz Schubert, Nikolai Medtner en Sergej Rachmaninov. Voorafgaand aan het recital nam hij tijd om zich voor te stellen en zijn programma toe te lichten.

Een indrukwekkende passage uit het laatste deel van Rachmaninovs Pianosonate nr.1 vult de Concertzaal in Tilburg. Akkoorden die krachtig over elkaar denderen. Spierballenwerk. Dat er een jongen van pas 20 jaar achter de vleugel zit, merk je pas als je de pianist ziet zitten. Een hoogblonde jongen, een kind nog bijna, die met een bescheiden glimlach zijn repetitie beëindigt om met het Avondconcert vooruit te blikken op zijn recital waarin hij Schubert, Medtner en Rachmaninov met elkaar verbindt. Daarover later meer. Eerst maar eens kennismaken.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Dankzij zijn ouders kwam hij met klassieke muziek in aanraking, vertelt hij. In Rusland is de cultuur van onderwijs in klassieke muziek nog erg aanwezig, dus op jonge leeftijd stuurden zijn vader en moeder hem op pianoles. “In eerste instantie had ik les op de muziekschool naast ons huis, maar toen ik 11 was, werd ik toegelaten tot het Gnessin Staatsconservatorium. Daar begon ik serieus repertoire op te bouwen en programma’s in te studeren met het oog op een toekomst als pianist. Tegelijkertijd begon ik hier en daar wat concoursen te winnen. Het was een periode waarin ik erg nieuwsgierig was en nieuwe dingen wilde leren. Mijn ouders zeiden me toen dat ik alles mocht doen wat ik wilde, de keuze was vanaf dat moment aan mij. Natuurlijk koos ik toen alsnog voor de muziek.”

Quote

Het zou geweldig zijn om meer mensen van mijn leeftijd in contact te brengen met klassieke muziek.

Alexander Malofeev

Voor Malofeev is klassieke muziek niet weg te denken uit zijn leven, maar veel generatiegenoten weten de weg naar de concertzaal niet te vinden. “Het zou geweldig zijn om mensen van mijn leeftijd met klassieke muziek in aanraking te brengen, maar het is moeilijk. Het percentage klassieke muziek op streamingplatforms is maar klein en het is wat mij betreft ook prima als iemand liever naar rock luistert. Maar voor mijzelf is klassieke muziek als therapie, een concert ook. Ik ben altijd blij als ik dat gevoel kan overbrengen aan het publiek, dan is het therapie voor ons allemaal.”

Gewijde leegte

In zijn concertprogramma combineert hij Franz Schuberts Sonate in a klein, D.784 met de Sonate in g klein, op.22 van Nikolai Medtner en de Sonate in d klein, op.28 van Sergej Rachmaninov. De link tussen die stukken? Gewijde leegte. “Schubert luisterde naar de leegte en probeerde die in de muziek tot uitdrukking te brengen. Hij gebruikt maar weinig noten. In zekere zin geldt dat ook voor Rachmaninov, in vergelijking met zijn latere werken. Je kunt de stilte horen in de muziek.”

“De sonates van Medtner en Rachmaninov lijken op elkaar. Volgens mij kun je zelfs thematische gelijkenissen horen in de muziek. Als componist vind ik Medtner meer gedurfd, want hij bleef meer trouw aan zichzelf. Hij veranderde zijn stijl niet, al veranderde de muzikale wereld om hem heen enorm. Dat had wel als gevolg dat zijn muziek nooit een groot publiek heeft bereikt, al begint daar nu gelukkig wat verandering in te komen.”

Als hij moet kiezen met wie hij zich het meest kan identificeren valt de keuze uiteindelijk toch op Rachmaninov. Na een diepe zucht: “Hij is een god voor mij. Maar dat betekent niet dat ik de andere componisten op het programma minder vindt.”

Het recital van Alexander Malofeev klinkt in het Avondconcert van zondag 27 februari.

Ster advertentie
Ster advertentie