Naar homepage
All of Bach

Kijk All of Bach: Twee Canons uit Musikalisches Opfer, BWV 1079
AVROTROS

foto: Nederlandse Bachvereniging
  1. Klassiekchevron right
  2. Kijk All of Bach: Twee Canons uit Musikalisches Opfer, BWV 1079

Niet één maar twee nieuwe releases deze week in All of Bach!

Canon a 2 per Motum contrarium uit Musikalisches Opfer BWV 1079

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Deze All of Bach wordt uitgevoerd door Shunske Sato en Marten Root in Het Concertgebouw in Amsterdam.

Canons, muziekstukken waarbij je één partij noteert waaruit vervolgens meerdere stemmen kunnen worden afgeleid, heb je in alle soorten en maten. Het kan heel eenvoudig, zoals het liedje Vader Jacob, maar ook heel ingewikkeld. De tien canons in Bachs Musikalisches Opfer variëren van vrij eenvoudig oplosbaar tot ingenieuze puzzels.

Canon a 2 per Motum contrarium betekent letterlijk tweestemmige canon in tegengestelde beweging. Dat is ook precies wat hier gebeurt. Het koninklijke thema wordt vergezeld van twee stemmen die gespiegeld tegen elkaar in bewegen. Daar waar de ene stem omhoog gaat, gaat de ander naar beneden en andersom. Bach noteerde de canon op één balk met een gespiegelde sleutel en een teken waar de gespiegelde partij in moet zetten. Daarom speelt één violist in deze opname dus twee partijen.

Lees meer over BWV 1079/6 op de site van All of Bach. Daar is ook het archief te vinden met alle tot nu toe uitgebrachte BWV-nummers.

Canon a 2 per Augmentationem, contrario Motu uit Musikalisches Opfer BWV 1079

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Deze All of Bach wordt uitgevoerd door Shunske Sato en Mieneke van der Velden in Het Concertgebouw in Amsterdam.

Het Musikalisches Opfer is een bijzondere collectie kamermuziek binnen het werk van Johann Sebastian Bach, geschreven voor Frederik de Grote van Pruissen. Musikalisches Opfer betekent zoiets als: een muzikaal cadeau – en precies dat is de collectie ook in oorsprong.
Het begint allemaal in mei 1747 als Bach in Potsdam op bezoek is bij zijn zoon Carl Philipp Emanuel, die werkte aan het hof van Frederik de Grote. Bach werd bij Frederik geïntroduceerd en tijdens hun ontmoeting gaf Frederik, die gehoord had dat Bach een groot improvisator was, hem een thema en vroeg hem ter plekke een fuga te improviseren, ongetwijfeld de eerste worp van het Ricercar a 3. Bach deed dat volgens bronnen briljant, en toonde zich zo enthousiast over het ‘koninklijke thema’ dat hij beloofde om de fuga ‘op koper’ te laten graveren en drukken.

Lees meer over BWV 1079/7 op de site van All of Bach. Daar is ook het archief te vinden met alle tot nu toe uitgebrachte BWV-nummers.

All of Bach
In aanloop naar het 100-jarige jubileum van de Nederlandse Bachvereniging in 2021 ontstond het idee om alle werken van Bach uit te voeren, in beeld en geluid. Om dichtbij de componist te blijven, worden de werken op passende locaties opgenomen: cantates in een kerk, kamermuziek in huiskamers, orgelmuziek op bijzondere orgels, etc. Dit wordt gedaan met het eigen ensemble en met vele gastmusici. Alle werken zijn gratis te zien en te beluisteren op de website van All of Bach, waar ook interviews op staan en achtergrondinformatie te vinden is.

Ster advertentie
Ster advertentie