Actueel

Beluister Ongehoord Bruckner

  1. Klassiekchevron right
  2. Beluister Ongehoord Bruckner

Anton Bruckner werd vooral bekend dankzij zijn symfonieën. Hij was rooms-katholiek, afkomstig uit de provincie en van eenvoudige komaf. Ondanks zijn succes bleef hij zijn hele leven gevoelig voor kritiek en ‘verbetersuggesties’ van zijn partituren. Zo onderwierp hij bijna al zijn symfonieën aan meerdere grondige revisies, waardoor er verschillende versies van bestaan.

Het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam organiseerde een minifestival rond de Oostenrijkse componist Anton Bruckner (1824-1896) . Op het programma de Oerversies van Bruckners grootse symfonieën.

Oerversies

Het Noord Nederlands Orkest, Residentie Orkest Den Haag en Het Gelders Orkest spelen in één weekend de oerversies van Bruckners Derde, Vierde en Achtste symfonie. Deze ‘Originalfassungen’ zijn grilliger, romantischer en spontaner dan de latere versies van deze symfonische werken. Zo kan kennis met de oorspronkelijke gedachten van Bruckner.

Het Gelders Orkest + Orkest van het Oosten: Bruckners Derde

Op een septemberavond in 1873 waggelt een ietwat aangeschoten Anton Bruckner als een gelukkig man door de Duitse stad Bayreuth. Hij heeft bier gedronken met zijn grote held Richard Wagner. Twee symfonieën had de verlegen Bruckner bij zijn bezoek meegenomen, met de vraag of hij er één mocht opdragen aan zijn gastheer. Wagner koos de Derde. De ‘Wagnersymfonie’ wordt gezien als het beginpunt van Bruckners meesterwerken.

Residentie Orkest Den Haag: Bruckners Vierde

Twee symfonieën in twee jaar! In 1874 bevond Bruckner zich in een creatieve Sturm und Drang-periode. Direct na de voltooiing van zijn Derde symfonie op 2 januari begint hij aan zijn Vierde, de ‘Romantische’. Die heeft hij in november al gereed. Met deze oerversie van de romantische Vierde heeft Bruckner wellicht zijn meest gedurfde muziek geschreven.

Noord Nederlands Orkest: Bruckners Achtste

‘Hallelujah!’, met die uitroep stuurt Bruckner de partituur van zijn Achtste symfonie naar een vriend, dirigent Hermann Levi. Twee jaar daarvoor beleefde Bruckner met de Zevende symfonie zijn grote doorbraak bij publiek en critici. Zelf vond hij de Achtste zijn beste werk. Als juist Levi de symfonie bekritiseert, begint Bruckner aan een uitputtende herziening. Het resultaat is misschien evenwichtiger, maar mist ook de rauwheid en de romantiek van de oerversie die je hier hoort.

Lees meer over Ongehoord Bruckner

Zes dirigenten aan het woord - Ongehoord Bruckner -

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie