De Mengtafel
NTR

Beluister Sakamoto door Alexandre Kordzaia en Asko|Schönberg

foto: Tiziana FABI / AFP
  1. Klassiekchevron right
  2. Beluister Sakamoto door Alexandre Kordzaia en Asko|Schönberg

Nieuwe avonturen met synthesizer-pop uit Sakamoto’s beginjaren.

Live vanaf het Holland Festival speelt Alexandre Kordzaia met Asko|Schönberg zijn bewerkingen van muziek van Ryuichi Sakamoto.

De Japanse componist Ryuichi Sakamoto is dit jaar een van de Associate Artists van het Holland Festival. Het festival belicht behalve zijn werk ook thema’s die voor hem van betekenis zijn en schenkt aandacht aan kunstenaars die aan hem gerelateerd zijn. Onder hen de Zwitsers-Georgische producer en componist Alexandre Kordzaia (1994), beter bekend als Kordz. Hij maakt een gloednieuwe bewerking van de bekendste muziek van Ryuichi Sakamoto en voert die uit met Asko|Schönberg.

Ryuichi Sakamoto brak rond 1980 internationaal door met synthesizerpop die deuren opende voor generaties (pop)musici na hem. Nog altijd kijken velen voor inspiratie naar de muziek uit die vroege periode. Een van hen is Kordz, die – naast Sakamoto – Ravel, Stravinsky, Prince en James Brown als inspiratiebronnen noemt.

Zijn muziek heeft dezelfde opgewekte energie en muzikale creativiteit als die van de vroege Sakamoto. Speciaal voor Asko|Schönberg zet hij, met toestemming van de meester, het mes in het werk van Sakamoto en zal hij bekende én onbekendere, experimentelere nummers zoals Thousand Knives, Tibetan Dance en Self Portrait tot een nieuw rebels geheel versnijden. Scenograaf Boris Acket plaatst het concert in een droomachtige audiovisuele omgeving die reageert op de muziek van Sakamoto én de interpretatie door Kordz, die zelf de synthesizers bespeelt. Wat Sakamoto ervan vindt? ‘Het wordt leuk om te horen wat hij met mijn materiaal klaarstoomt!’

Het concert wordt op woensdag 16 juni vanaf 20:30 uur uitgezonden in het Avondconcert op NPO Klassiek.

Beluister het concert

Concert Kordz x Sakamoto door Asko|Schönberg

Van strijkkwartet tot discobeat

Het concert heeft de vorm van een collage. Kordzaia wil Sakamoto’s werk uit de jaren zeventig en tachtig opnieuw vormgeven. Hij gaat werken met samplers en vocoders om de nummers opnieuw te arrangeren. ‘Ze moeten net zo gaan klinken als vroeger in mijn hoofd.’ Hij wil een klankwereld creëren die voor een deel ter plekke tot stand moet komen en niet van tevoren tot op de seconde vastligt. Daarom behandelt hij het ensemble als een soort loop station, met herhaalbare, muzikale modules die hij live kan aan- en uitzetten. 'Voor deze performance wil ik een wijd spectrum aan geluiden creëren, die ook tegelijk kunnen klinken. Op sommige momenten zijn het pure soundscapes, waarin je geleidelijk flarden Sakamoto hoort. Op andere momenten hoor je meer complete songs.’ Kordz wil bovendien de diversiteit van Sakamoto’s muziek omarmen en daarom beslaat deze performance het hele spectrum tussen experimentele soundscapes en dansbare discotracks. ‘Thousand Knives moet straks klinken als Ravels Strijkkwartet uit het begin van de vorige eeuw en vervolgens naadloos overgaan in een discobeat.’

Uitvoerenden

Kordz: synthesizer

Asko|Schönberg:
Jeannette Landré: fluit
David Kweksilber: klarinet
Pauline Post: toetsen (piano, celesta, synthesizer)
Joey Marijs: slagwerk
Fedor Teunisse: slagwerk & electronics
Ernestine Stoop: harp
Joseph Puglia: viool
Isa Goldschmeding: viool
Liesbeth Steffens: altviool
Sebastiaan van Halsema: cello
James Oesi: contrabas

Bron: Holland Festival

Ster advertentie
Ster advertentie