Overzicht van 20 januari 2019

De Nacht

00:00 - 07:00

De Nacht AVROTROS

Presentatie: non-stop

In deze uitzending

Ontspannende klassieke muziek in de nacht. Van dit programma is vanwege de lengte geen 'uitzending gemist' beschikbaar.
Tussen hemel en aarde

09:00 - 10:00

Tussen hemel en aarde KRO-NCRV

Presentatie: Wilfred Kemp

In deze uitzending

Tussen Hemel en Aarde is een programma met klassieke, vaak religieuze muziek voor het ultieme zondagochtendgevoel. Met muziek uit verschillende stijlperioden; van gregoriaans tot muziek van Pärt en van Bach en Brahms tot Taverner en Ten Holt.
Presentatie: Wilfred Kemp.
Spiegelzaal

10:00 - 11:00

Spiegelzaal AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Een actueel, informatief muziekprogramma met korte optredens tussen 10.00-10.50 uur,
live vanuit het Concertgebouw in Amsterdam.
Spiegelzaal is het voorprogramma van Het Zondagochtend Concert.  

- In memoriam Sabrina Vlaskalic  
- Nuala McKenna, cello  
- Floor Braam, viool & Luis Rabello, piano
Het Zondagochtend Concert

11:00 - 12:15

Het Zondagochtend Concert AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Rotterdams Philharmonisch Orkest
Elim Chan, dirigent
Pablo Ferrández, cello

1. P.I. Tsjaikovski - Rococo-variaties
2. N. Rimsky-Korsakov – Sheherazade

Rechtstreeks vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam, ook te zien via www.nporadio4.nl/live
Pablo Ferrández in Tsjaikovski

Pablo Ferrández in Tsjaikovski 
Cellist Pablo Ferrández wordt internationaal geprezen om zijn emotionele maar nooit zwelgende toon. In Violinist onthulde hij het geheim achter zijn onstuimige succes. ‘Altijd repeteren alsof je al voor een volle zaal zit.’ De Madrileen Ferrández kijkt bovendien, als hij eenmaal écht het podium betreedt, zoveel mogelijk mensen aan. En komt zo heel dichtbij. Vandaag in Tsjaikovski’s Rococo-variaties. Geïnspireerd door Mozart schreef Tsjaikovski een gracieus en monter werk voor cello en orkest. Acht variaties en natuurlijk het ‘originele’ thema – dat niet uit de rococo stamt, maar uit Tsjaikovski’s brein. Ferrández soleert bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, geleid door dirigente Elim Chan. Deze Chinese won in 2014 de prestigieuze Donatella Flick LSO Conducting Competition. Sindsdien is haar leven een ‘achtbaanrit’: ze dirigeert over de hele wereld. Met een flinke focus op Russisch repertoire. Vandaag komt dat naast Tsjaikovski van Rimski-Korsakov. 

Sheherazade 
Het is een van de kleurrijkste composities ooit gemaakt: Rimski-Korsakovs Sheherazade. De vioolpartij in deze suite verklankt de rol van Sheherazade, vrouw van de wrede koning Sjahriaar. Die doodt al zijn echtgenotes na één nacht. Maar niet Sheherazade: zij weet hem 1001 nachten te boeien met evenveel prachtige verhalen. De oriëntaals getinte sprookjesmuziek groeide uit tot Rimski-Korsakovs populairste werk.

<p><strong style="color: rgb(11, 12, 12);">Pablo Ferrández in Tsjaikovski</strong><span style="color: rgb(11, 12, 12);float: none;"><span> </span></span><br style="color: rgb(11, 12, 12);"/><span style="color: rgb(11, 12, 12);float: none;">Cellist Pablo Ferrández wordt internationaal geprezen om zijn emotionele maar nooit zwelgende toon. In<span> </span></span><em style="color: rgb(11, 12, 12);">Violinist<span> </span></em><span style="color: rgb(11, 12, 12);float: none;">onthulde hij het geheim achter zijn onstuimige succes. ‘Altijd repeteren alsof je al voor een volle zaal zit.’ De Madrileen Ferrández kijkt bovendien, als hij eenmaal écht het podium betreedt, zoveel mogelijk mensen aan. En komt zo heel dichtbij. Vandaag in Tsjaikovski’s<span> </span></span><em style="color: rgb(11, 12, 12);">Rococo-variaties</em><span style="color: rgb(11, 12, 12);float: none;">. Geïnspireerd door Mozart schreef Tsjaikovski een gracieus en monter werk voor cello en orkest. Acht variaties en natuurlijk het ‘originele’ thema – dat niet uit de rococo stamt, maar uit Tsjaikovski’s brein. Ferrández soleert bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, geleid door dirigente Elim Chan. Deze Chinese won in 2014 de prestigieuze Donatella Flick LSO Conducting Competition. Sindsdien is haar leven een ‘achtbaanrit’: ze dirigeert over de hele wereld. Met een flinke focus op Russisch repertoire. Vandaag komt dat naast Tsjaikovski van Rimski-Korsakov.<span> </span></span><br style="color: rgb(11, 12, 12);"/><br style="color: rgb(11, 12, 12);"/><strong style="color: rgb(11, 12, 12);">Sheherazade</strong><span style="color: rgb(11, 12, 12);float: none;"><span> </span></span><br style="color: rgb(11, 12, 12);"/><span style="color: rgb(11, 12, 12);float: none;">Het is een van de kleurrijkste composities ooit gemaakt: Rimski-Korsakovs<span> </span></span><em style="color: rgb(11, 12, 12);">Sheherazade</em><span style="color: rgb(11, 12, 12);float: none;">. De vioolpartij in deze suite verklankt de rol van Sheherazade, vrouw van de wrede koning Sjahriaar. Die doodt al zijn echtgenotes na één nacht. Maar niet Sheherazade: zij weet hem 1001 nachten te boeien met evenveel prachtige verhalen. De oriëntaals getinte sprookjesmuziek groeide uit tot Rimski-Korsakovs populairste werk.</span><br/></p>
De Muziekfabriek

12:15 - 14:00

De Muziekfabriek AVROTROS

Presentatie: Hans van den Boom

In deze uitzending

Een prettige brug tussen zondagochtend- en zondagmiddagconcert. Rechtstreeks vanuit de artiestenfoyer van het Concertgebouw in Amsterdam, met elke week om 13.00 uur 'de Mis-verkiezing'.
Het Zondagmiddagconcert

14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Orchestre National de France
Emmanuel Krivine, dirigent
Francesco Piemontesi, piano

1. César Franck – Symfonische variaties op.46
2. Richard Strauss – Burleske voor piano en orkest
3. Maurice Ravel – Une barque sur l’océan, uit ‘Miroirs’
4. Claude Debussy – La Mer

Opname van het concert gegeven op 5 april 2018 in het Maison de la Radio te Parijs.
Debussy - La mer

Het werk wordt meestal gepresenteerd onder de korte titel La Mer ("de zee"). De subtitel drie symfonische schetsen voor orkest geeft aan in welk genre het geplaatst zou moeten worden. Debussy zag echter niets in het schrijven van een symfonie, de vorm was voor hem te rechtlijnig: het is dan immers 1903. Hij kwam dus met een titel die wel refereerde aan de symfonie, maar een strikte symfonie is het niet. Toch heeft het werk symfonische trekjes: het thema dat in de opening wordt neergezet komt in alle drie de delen terug en wordt in deel 3 als aankondiging van het slot van de compositie gebruikt. 

Debussy schreef het werk grotendeels in Bichain in Bourgondië, gelegen aan de Yonne, zonder de zee in zicht. Hij had kennelijk voldoende fantasie om een werk onder deze titel op papier te zetten zonder daadwerkelijk de zee te zien. Hij voltooide het in Eastbourne, Engeland, wel aan de kust gelegen. Het werk is een van de meest gespeelde werken van Debussy. De première in 1905 te Parijs door het Orchestre Lamoureux onder leiding van Camille Chevillard was niet succesvol, de uitvoering zou zeer gebrekkig zijn geweest. De eerste opname vond plaats in 1928 o.l.v. Piero Coppola.

<p>Het werk wordt meestal gepresenteerd onder de korte titel La Mer (&#34;de zee&#34;). De subtitel drie symfonische schetsen voor orkest geeft aan in welk genre het geplaatst zou moeten worden. Debussy zag echter niets in het schrijven van een symfonie, de vorm was voor hem te rechtlijnig: het is dan immers 1903. Hij kwam dus met een titel die wel refereerde aan de symfonie, maar een strikte symfonie is het niet. Toch heeft het werk symfonische trekjes: het thema dat in de opening wordt neergezet komt in alle drie de delen terug en wordt in deel 3 als aankondiging van het slot van de compositie gebruikt. <br/><br/>Debussy schreef het werk grotendeels in Bichain in Bourgondië, gelegen aan de Yonne, zonder de zee in zicht. Hij had kennelijk voldoende fantasie om een werk onder deze titel op papier te zetten zonder daadwerkelijk de zee te zien. Hij voltooide het in Eastbourne, Engeland, wel aan de kust gelegen. Het werk is een van de meest gespeelde werken van Debussy. De première in 1905 te Parijs door het Orchestre Lamoureux onder leiding van Camille Chevillard was niet succesvol, de uitvoering zou zeer gebrekkig zijn geweest. De eerste opname vond plaats in 1928 o.l.v. Piero Coppola.<br/></p>
Diskotabel

16:30 - 18:00

Diskotabel NTR

Presentatie: Lex Bohlmeijer

In deze uitzending

Diskotabel special: 'Liefde op het eerste gehoor'.
"Bij de eerste twee tonen wist ik het: Ik heb de ware gevonden". Briljante
helderheid en een geheimzinnige diepte waar hij al zo lang naar op zoek was. Panellid en cellist Joachim Eijlander vertelt in Diskotabel over zijn instrument én de spannende speurtocht naar de oorsprong van zijn cello die hem door heel Europa voerde.
Sander Speelt

18:00 - 20:00

Sander Speelt AVROTROS

Presentatie: Sander Zwiep

In deze uitzending

Je weekend is bijna voorbij… maar met Sander blijf je nog even in weekendsferen. Twee uur lang de mooiste muziek uit alle tijden en windstreken. Plus: veel plek voor jouw tips en verzoekjes. Let op: Sander appen verhoogt het risico op het winnen van een cd.
Weekend Dit?

Een vermoedelijk onontdekte parel!

<p>Een vermoedelijk onontdekte parel!<br/></p>
KringloopKraker

De duurzaamste rubriek van NPO Radio 4: leuke vondsten uit de cd-bakken van 's lands kringloopwinkels.

<p>De duurzaamste rubriek van NPO Radio 4: leuke vondsten uit de cd-bakken van 's lands kringloopwinkels.<br/></p>
Videocamera Video
19:57   Do not go gentle into that good night
Soms gaan dingen onverwachts heel mooi samen. Vindt Sander dan.
Avondconcert

20:00 - 23:00

Avondconcert NTR

Presentatie: Beitske de Jong

In deze uitzending

A
Blindman Sax
‘Night of the unexpected’

John Cage – Story uit ‘Living Room Music’
Jean-Féry Rebel – Ouverture ‘Le Cahos’
Olivier Messiaen – Le Verbe uit 'La Nativité du Seigneur'
Eric Schleichhim – Storm by low tide
J.S. Bach – Pedal execitium BWV598
J.S. Bach – Passacaglia in c BWV582
J.S. Bach – Concerto in d BWV 596

Opname van 26 maart 2018, Beursschouwburg, Brussel

B
Prazak Quartet

Schumann - Strijkkwartet nr.2

opname van 11-1-2019, Muziekgebouw, Eindhoven

C

Vocaal Ensemble Lausanne olv Daniel Reuss

Opname: 18 maart 2018


Arvo Pärt (*1935) - Two Slavonic Psalms
Alfred Schnittke (1934 - 1998) - Three Sacred Songs
Arvo Pärt (*1935) - KanonPokajanen
Vrije Geluiden

23:00 - 00:00

Vrije Geluiden VPRO

Presentatie: Aad van Nieuwkerk

In deze uitzending

Flamenco van de Spaanse gitarist Dani de Morón, uit de gitaarstad bij uitstek: Morón de la Frontera. En verder o.a. het Brodsky Quartet en een live-opname van muziek van Michael Finnissy voor het Basklarinet Festijn.

Programma's

Kalender

Gedraaid op Radio 4 overzicht