Overzicht van 3 juni 2018

De Nacht

00:00 - 07:00

De Nacht AVROTROS

Presentatie: non-stop

In deze uitzending

Ontspannende klassieke muziek in de nacht. Van dit programma is vanwege de lengte geen 'uitzending gemist' beschikbaar.
Tussen hemel en aarde

09:00 - 10:00

Tussen hemel en aarde KRO-NCRV

Presentatie: Wilfred Kemp

In deze uitzending

Tussen Hemel en Aarde is een programma met klassieke, vaak religieuze muziek voor het ultieme zondagochtendgevoel. Met muziek uit verschillende stijlperioden; van gregoriaans tot muziek van Pärt en van Bach en Brahms tot Taverner en Ten Holt.
Presentatie: Wilfred Kemp.
De Muziekfabriek

12:00 - 14:00

De Muziekfabriek AVROTROS

Presentatie: Sander Zwiep

In deze uitzending

Een prettige brug tussen zondagochtend- en zondagmiddagconcert.
Het Zondagmiddagconcert

14:00 - 16:30

Het Zondagmiddagconcert AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Rotterdams Philharmonsch Orkestannick Nézet-Séguin, dirigentundi Li, pianonbsp; . Otto Ketting – De Aankomst. Maurice Ravel – Pianoconcert in G. Dmitri Sjostakovitsj – Symfonie nr.5br
/>erhaling van het eerste concert dat Yannick Nézet-Séguin gaf als chefdirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest op 14 juni 2008
De vijfde symfonie van Sjostakovitsj

Nadat Sjostakovitsj zijn opera Lady Macbeth uit het district Mtsensk had geschreven en het al een paar maanden met succes werd uitgevoerd, verscheen er opeens een stuk in de partijkrant van Stalin dat de opera verschrikkelijk afkraakte (chaos). De geplande uitvoeringen werden uit het programma geschrapt en Sjostakovitsj werd als landverrader in de ban gedaan.

Als antwoord op deze gang van zaken componeerde hij zijn 5e symfonie. Het kreeg als ondertitel mee: "Het antwoord van een Sovjetkunstenaar op terechte kritiek". De Sovjet-leiders waren verbaasd. Dit was precies de muziek die ze wilden horen. Sjostakovitsj werd weer gerehabiliteerd. Sjostakovitsj had de symfonie echter niet voor Stalin maar voor het Russische volk geschreven. In de symfonie zitten dissonanten en schrille thema's die eerst rustig en ordelijk zijn maar steeds onrustiger worden en in wanorde uitbreken.

Stalin was blij met deze symfonie. Dit komt doordat er duidelijk herkenbare melodielijnen zijn, die ook zijn volk kon volgen. Stalin wilde (toen) muziek horen die terug te voeren was op het tijdperk van de grote Russische componisten. Stalin en vooral zijn muzikale medestanders begrepen de ironie niet die in het stuk is verwerkt; Sjostakovitsj ging ervan uit, dat het Russische volk het wel zou begrijpen. Dat die laatste veronderstelling wellicht juist was, bleek uit het feit, dat het één van de populairste en meest opgenomen symfonieën is van deze componist.

<p>Nadat Sjostakovitsj zijn opera Lady Macbeth uit het district Mtsensk had geschreven en het al een paar maanden met succes werd uitgevoerd, verscheen er opeens een stuk in de partijkrant van Stalin dat de opera verschrikkelijk afkraakte (chaos). De geplande uitvoeringen werden uit het programma geschrapt en Sjostakovitsj werd als landverrader in de ban gedaan.<br/><br/>Als antwoord op deze gang van zaken componeerde hij zijn 5e symfonie. Het kreeg als ondertitel mee: &#34;Het antwoord van een Sovjetkunstenaar op terechte kritiek&#34;. De Sovjet-leiders waren verbaasd. Dit was precies de muziek die ze wilden horen. Sjostakovitsj werd weer gerehabiliteerd. Sjostakovitsj had de symfonie echter niet voor Stalin maar voor het Russische volk geschreven. In de symfonie zitten dissonanten en schrille thema's die eerst rustig en ordelijk zijn maar steeds onrustiger worden en in wanorde uitbreken. <br/><br/>Stalin was blij met deze symfonie. Dit komt doordat er duidelijk herkenbare melodielijnen zijn, die ook zijn volk kon volgen. Stalin wilde (toen) muziek horen die terug te voeren was op het tijdperk van de grote Russische componisten. Stalin en vooral zijn muzikale medestanders begrepen de ironie niet die in het stuk is verwerkt; Sjostakovitsj ging ervan uit, dat het Russische volk het wel zou begrijpen. Dat die laatste veronderstelling wellicht juist was, bleek uit het feit, dat het één van de populairste en meest opgenomen symfonieën is van deze componist.<br/></p>
Diskotabel

16:30 - 18:00

Diskotabel NTR

Presentatie: Lex Bohlmeijer

In deze uitzending

Lex Bohlmeijer bespreekt nieuwe cd's met een panel van deskundigen en liefhebbers van klassieke muziek. Nieuwe opnamen van middeleeuws tot minimal, en natuurlijk ook De Vergelijking, waarin een nieuwe uitvoering de strijd aangaat met twee concurrenten. Vandaag in het panel: muziekjournaliste Frederike Berntsen, pianist Camiel Boomsma en celliste Quirine Viersen.
Ernst Daniël

18:00 - 20:00

Ernst Daniël AVROTROS

Presentatie: Ernst Daniël Smid

In deze uitzending

Ernst Daniël is een programma met passie voor opera en operazangers, gepresenteerd door Ernst Daniël Smid. Elke week staat een operazanger of -diva centraal en daarna hoort u hoogtepunten uit de beroemdste opera's.
Portret van Rudolf Schock

Rudolf Schock (Duisburg, 4 september 1915 - Düren, 13 november 1986) was een Duitse lyrische tenor.

Rudolf Schock werd in een muzikaal arbeidersgezin geboren. Na de vroege dood van zijn vader in 1923 ondersteunden hij en zijn broers en zusters, die later allen beroepszangers werden, hun moeder financieel door bij feesten in zaaltjes op te treden en daar volksmuziekliederen en operettemelodieën te zingen. Bij het Landstheater in Braunschweig kreeg hij in 1937 zijn eerste solistencontract aangeboden. Een muzikaal hoogtepunt in zijn carrière vormt zijn vertolking van Walter von Stolzing in een uitvoering van Die Meistersinger von Nürnbergv an Wagner tijdens de Bayreuther Festspiele 1959. Voor Schock was dit een belangrijk keerpunt: de keuze voor een grote internationale loopbaan als heldentenor, of doorgaan als lyrische tenor en naast operarollen ook meer populair werk zingen. Zijn stem bleek volgens eigen zeggen uiteindelijk ongeschikt voor de Wagner-carrière. Wel zong hij, naast Stolzing, ook andere lyrische tenorpartijen van Wagner. Daarnaast maakte hij populaire muziekfilms. Zo speelde hij in de muziekfilm Du bist die Welt für mich de rol van Richard Tauber. Later is hij veel gaan optreden in televisieprogramma's en -shows. Bij operetteopnames en -optredens werkte hij regelmatig samen met de componist Robert Stolz en met de sopraan Margit Schramm.

In 1976 beëindigde Schock op 60-jarige leeftijd zijn operacarrière. Op 13 november 1986 overleed Rudolf Schock in Düren.

<p>Rudolf Schock (Duisburg, 4 september 1915 - Düren, 13 november 1986) was een Duitse lyrische tenor.<br/><br/>Rudolf Schock werd in een muzikaal arbeidersgezin geboren. Na de vroege dood van zijn vader in 1923 ondersteunden hij en zijn broers en zusters, die later allen beroepszangers werden, hun moeder financieel door bij feesten in zaaltjes op te treden en daar volksmuziekliederen en operettemelodieën te zingen. Bij het Landstheater in Braunschweig kreeg hij in 1937 zijn eerste solistencontract aangeboden. Een muzikaal hoogtepunt in zijn carrière vormt zijn vertolking van Walter von Stolzing in een uitvoering van Die Meistersinger von Nürnbergv an Wagner tijdens de Bayreuther Festspiele 1959. Voor Schock was dit een belangrijk keerpunt: de keuze voor een grote internationale loopbaan als heldentenor, of doorgaan als lyrische tenor en naast operarollen ook meer populair werk zingen. Zijn stem bleek volgens eigen zeggen uiteindelijk ongeschikt voor de Wagner-carrière. Wel zong hij, naast Stolzing, ook andere lyrische tenorpartijen van Wagner. Daarnaast maakte hij populaire muziekfilms. Zo speelde hij in de muziekfilm Du bist die Welt für mich de rol van Richard Tauber. Later is hij veel gaan optreden in televisieprogramma's en -shows. Bij operetteopnames en -optredens werkte hij regelmatig samen met de componist Robert Stolz en met de sopraan Margit Schramm.<br/><br/>In 1976 beëindigde Schock op 60-jarige leeftijd zijn operacarrière. Op 13 november 1986 overleed Rudolf Schock in Düren.<br/></p>
Hoogtepunten uit 'Das Spitzentuch der Königin'.

Das Spitzentuch der Königin is een operette in drie aktes van Johan Strauss jr. Het libretto is van Heinrich Bohrmann- Riegen en Richard Genée. De première was op 1 oktober 1880 in Theater an der Wien in Wenen. Vanaf 1882 ook te zien op Broadway. De operette is tegenwoordig niet erg bekend, maar de wals "Rosen aus dem Süden" die wel bekend is, bevat melodieen afkomstig uit Das Spitzentuch der Königin.

<p>Das Spitzentuch der Königin is een operette in drie aktes van Johan Strauss jr. Het libretto is van Heinrich Bohrmann- Riegen en Richard Genée. De première was op 1 oktober 1880 in Theater an der Wien in Wenen. Vanaf 1882 ook te zien op Broadway. De operette is tegenwoordig niet erg bekend, maar de wals &#34;Rosen aus dem Süden&#34; die wel bekend is, bevat melodieen afkomstig uit Das Spitzentuch der Königin.<br/></p>
Avondconcert

20:00 - 23:00

Avondconcert NTR

Presentatie: Beitske de Jong

In deze uitzending

Slotconcert Zoom Kamermuziekfestival, live vanuit de grote kerk Velp.

Barbara Kozelj, mezzosopraan
Gwyneth Wentink, harp
Marijn van Prooijen, bas
Ruysdael Kwartet

Gabriel Faure - Bonne Chanson
Claude Debussy - Dance sacrée et profane
Henri Duparc – selectie liederen
Louis Andriessen - Miserere
André Caplet - Conte Fantastique


Rechtstreeks vanuit de Grote Kerk, Velp
Vrije Geluiden

23:03 - 23:59

Vrije Geluiden VPRO

Presentatie: Tom Klaassen

In deze uitzending

Tom Klaassen verkent iedere zaterdag en zondag tussen 23.00 en 24.00 uur de grenzen van de klassieke muziek. Met nieuwe releases, concerttips, reportages, actuele ontwikkelingen in de muziekwereld, een vaste plek voor jong talent, en natuurlijk: adembenemende muziek! Gemaakt in nauwe samenwerking met het televisieprogramma Vrije Geluiden.

Programma's

Kalender

Gedraaid op Radio 4 overzicht