Overzicht van 10 februari 2018

De Nacht

00:00 - 07:00

De Nacht AVROTROS

Presentatie: non-stop

In deze uitzending

Ontspannende klassieke muziek in de nacht. Van dit programma is vanwege de lengte geen 'uitzending gemist' beschikbaar.
Musica Religiosa

09:00 - 10:00

Musica Religiosa EO

Presentatie: Elsbeth Gruteke

In deze uitzending

Iedere zaterdag wakker worden met klassieke muziek met een religieuze signatuur.
De Muziekfabriek

12:00 - 13:00

De Muziekfabriek AVROTROS

Presentatie: Maartje Stokkers

In deze uitzending

Een programma met prettig in het gehoor liggende klassieke muziek voor de lunchtijd én elke dag (behalve zondag) om 13.30 uur de PRIJS CD.
NTR ZaterdagMatinee

13:00 - 16:30

NTR ZaterdagMatinee NTR

Presentatie: Hans Haffmans

In deze uitzending

Nachtstukken van Mahler en Dutilleux: Gergiev en Rotterdams Philharmonisch

Rotterdams Philharmonisch Orkest
Valery Gergiev, dirigent

Dutilleux - Timbres, espace, mouvement
Mahler - Zevende symfonie
Nachtstukken van Mahler en Dutilleux: Gergiev en Rotterdams Philharmonisch

Valery Gergiev dirigeert Mahlers Zevende

Twee delen van zijn Zevende symfonie gaf Gustav Mahler de titel ‘Nachtmusik’ mee, en het spookachtige Scherzo daartussen klinkt als een nachtmerrie. Vaak wordt beweerd dat Mahler zich voor zijn nachtmuzieken liet inspireren door Rembrandts Nachtwacht. Zijn Nederlandse collega Alphons Diepenbrock bewees: dat was onzin. Ook de bijnaam ‘Lied der Nacht’ werd pas na Mahlers dood verzonnen en zou zeker geen genade hebben gevonden in zijn ogen. Alleen al de fulminante finale in C-groot maakt dat onmogelijk. Mahler had het slot van de symfonie met de drie ‘nachtstukken’ niet voor niets omschreven als ‘klaarlichte dag’. De contrastrijke partituur is een kolfje naar de hand van Valery Gergiev en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Maar ondanks het stralende slot is Mahlers Zevende nog altijd zijn minst gespeelde partituur.


Dutilleux en Van Goghs ‘nachtwerk’

Henri Dutilleux gaf zijn orkestwerk Timbres, espace, mouvement de beschrijvende titel ‘La nuit étoilée’. Het gelijknamige schilderij van Vincent van Gogh was hier een bron van inspiratie. Het ‘zwarte gat’ in het midden van diens sterrennacht vertaalt Dutilleux door de hoge strijkers in het orkest weg te laten. De onmetelijke ruimte wordt plastisch weergegeven door de verspreide opstelling van de twaalf cellisten, als flonkerende sterren.

<p><b>Valery Gergiev dirigeert Mahlers Zevende</b></p><p>Twee delen van zijn <i>Zevende symfonie</i> gaf Gustav Mahler de titel ‘Nachtmusik’ mee, en het spookachtige Scherzo daartussen klinkt als een nachtmerrie. Vaak wordt beweerd dat Mahler zich voor zijn nachtmuzieken liet inspireren door Rembrandts Nachtwacht. Zijn Nederlandse collega Alphons Diepenbrock bewees: dat was onzin. Ook de bijnaam ‘Lied der Nacht’ werd pas na Mahlers dood verzonnen en zou zeker geen genade hebben gevonden in zijn ogen. Alleen al de fulminante finale in C-groot maakt dat onmogelijk. Mahler had het slot van de symfonie met de drie ‘nachtstukken’ niet voor niets omschreven als ‘klaarlichte dag’. De contrastrijke partituur is een kolfje naar de hand van Valery Gergiev en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Maar ondanks het stralende slot is Mahlers <i>Zevende </i>nog altijd zijn minst gespeelde partituur.</p><p><br/></p><p><b>Dutilleux en Van Goghs ‘nachtwerk’</b></p><p>Henri Dutilleux gaf zijn orkestwerk <i>Timbres, espace, mouvement</i> de beschrijvende titel ‘La nuit étoilée’. Het gelijknamige schilderij van Vincent van Gogh was hier een bron van inspiratie. Het ‘zwarte gat’ in het midden van diens sterrennacht vertaalt Dutilleux door de hoge strijkers in het orkest weg te laten. De onmetelijke ruimte wordt plastisch weergegeven door de verspreide opstelling van de twaalf cellisten, als flonkerende sterren.<br/></p>
Luidspreker Luidspreker
15:23   Interview met Valery Gergiev
Ondanks zijn strakke planning schoof Valery Gergiev na afloop van de NTR ZaterdagMatinee toch nog even aan bij Hans Haffmans in de loge....
Interview met Valery Gergiev
Matinee Café

16:30 - 17:30

Matinee Café NTR

Presentatie: Hans Haffmans

In deze uitzending

Na afloop van het concert van de ZaterdagMatinee praten Hans Haffmans en zijn gasten met elkaar na in 'Matinee Café'.

Live vanuit het Concertgebouwcafé, als levendige ontmoetingsplaats voor muziekliefhebbers en topmusici.
In verband met het spontane karakter op locatie is een definitieve speellijst pas na de uitzending beschikbaar. Deze week: Historica Pauline Micheels over Mahler in de ogen van de Nederlandse componist en recensent Matthijs Vermeulen, en KCO-violiste Marleen Asberg over de RCO Clubnight.
NTR Opera Live

17:30 - 23:00

NTR Opera Live NTR

Presentatie: Hein van Eekert

In deze uitzending

Wagner - Tristan und Isolde.
Live en direct vanuit Nationale Opera en Ballet, door De Nationale Opera, met Ricarda Merbeth, Michelle Breedt, Stephen Gould, Martin Piskorski, Morschi Franz, Andrew Rees, Iain Patterson, Gunther Groissböck en Roger Smeets. Koor van De Nationale Opera, Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Marc Albrecht
Wagner - Tristan und Isolde

Wagner - Tristan und Isolde, live en direct vanuit Nationale Opera en Ballet, door De Nationale Opera, met Ricarda Merbeth, Michelle Breedt, Stephen Gould, Martin Piskorski, Morschi Franz, Andrew Rees, Iain Patterson, Gunther Groissböck en Roger Smeets. Koor van De Nationale Opera, Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Marc Albrecht

<p><span style="float: none;background-color: transparent;color: rgb(11, 12, 12);text-align: left;">Wagner - Tristan und Isolde, live en direct vanuit Nationale Opera en Ballet, door De Nationale Opera, met Ricarda Merbeth, Michelle Breedt, Stephen Gould, Martin Piskorski, Morschi Franz, Andrew Rees, Iain Patterson, Gunther Groissböck en Roger Smeets. Koor van De Nationale Opera, Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Marc Albrecht</span><br/></p>
Vrije Geluiden

23:15 - 23:58

Vrije Geluiden VPRO

Presentatie: Tom Klaassen

In deze uitzending

Tom Klaassen verkent iedere zaterdag en zondag tussen 23.00 en 24.00 uur de grenzen van de klassieke muziek. Met nieuwe releases, concerttips, reportages, actuele ontwikkelingen in de muziekwereld, een vaste plek voor jong talent, en natuurlijk: adembenemende muziek! Gemaakt in nauwe samenwerking met het televisieprogramma Vrije Geluiden.

Programma's

Kalender

Gedraaid op Radio 4 overzicht