Filmmuziek Top 50 Stem op jouw favoriete soundtracks

Breng hier je stem uit

STER Advertentie

Iedereen doet het, maar lang niet iedereen doet het goed: ademhalen. Zingen helpt je om je ademhaling beter te reguleren en kan zelfs hyperventilatie tegengaan!

Door de hectiek van het dagelijks leven ervaren veel mensen stress. Door spanning kun je (onbewust) verkeerd ademhalen. 

Hoe herken je een verkeerde ademhaling?

Dit zijn enkele tekenen waaraan je een verkeerde ademhaling kunt herkennen:

  • je ademt (te) snel
  • je hoog in je ademhaling zit: in plaats van je buik zet je borst dan uit bij het inademen.
  • je ademt meestal door je mond
  • je maakt geluid als je ademt
  • je hebt het gevoel dat je niet genoeg lucht binnenkrijgt en een grote teug helpt niet om dit gevoel te verlichten
  • je voelt je licht in je hoofd of bent duizelig

Een verkeerde ademhaling kan vervelende gevolgen hebben voor je gezondheid. Zo kun je last krijgen van (chronische) hyperventilatie. Een hyperventilatieaanval is geen pretje. Je kunt er tevens angstig van worden. En angst is nou net een trigger waar je juist snel en oppervlakkig van gaat ademhalen.

Zingen helpt je om rustiger te ademen

Door te zingen leer je ook beter ademhalen. Dat komt doordat:

  • je dezelfde spieren gebruikt als bij ademen. Door te zingen train je deze spieren en vergroot je je longcapaciteit, waardoor je dieper en langzamer ademhaalt. 
  • je ademt tijdens het zingen via je buik, in plaats van je borst. Een buikademhaling is per definitie beter omdat je dan altijd dieper ademt.
  • zingen helpt om een betere lichaamshouding aan te nemen. Zingen en ademen gaan makkelijker als je je rug recht. Met ademhalen ben je je daar misschien niet van bewust, maar door te zingen merk je al snel dat het beter gaat met een rechte houding.
  • zingen afleiding biedt. Door je te focussen op de muziek ben je afgeleid en heb je minder aandacht voor stress of angst. 
  • zingen een goed gevoel geeft. Zingen zorgt voor een prettig gevoel en kan daardoor stressverlagend werken. Als je minder stress voelt, adem je automatisch ook regelmatiger.

Lees ook: Zingen in een koor helpt tegen eenzaamheid

Francis van Broekhuizen legt uit hoe je juist ademt tijdens het zingen