Fragment

Black heritage in de USA

  1. Fragmentenchevron right
  2. Black heritage in de USA

Muziek kan nooit los gezien en gehoord kan worden van de
culturele, historische en sociale context waarin zij ontstaat, gecomponeerd wordt, gespeeld wordt, haar weg vindt. In de muziek van de zwarte Amerikaanse componisten in deze uitzending hoor je dus altijd - expliciet of verscholen - de sporen van hun
specifieke culturele en historische ‘erfenis’. De Middle Passage en de Second Middle Passage. Het structurele racisme en de discriminatie - expliciet of verscholen. En hoe je daarmee omgaat. De herinnerde wijze woorden van een
grootmoeder in het Sinfonietta van Coleridge-Taylor Perkinson en het Lyric for Strings van
George Walker - de eerste levende zwarte componist die de Pulitzer Prijs won.  De gedichten van de beroemde zwarte dichter Langston Hughes in
het werk van Valerie Coleman. De aangrijpende folksong over alweer een dode in de chain gang  - Another man don’ gone -
in de Tweede Pianosonate van Perkinson. En het grafschrift voor Martin Luther King
van Adolphus Cunningham Hailstork - die nu, op zijn 80e, een nieuw werk aan het schrijven is voor koor en orkest. Het gaat A KNEE ON A NECK (tribute to George Floyd)  heten. Muziek is altijd een uitdrukking van de culturele, historische, sociale, en persoonlijke context.