Fragment

De Volkomen Ongeordende Vrije Geluiden Tip 400 Van De 21e Eeuw

  1. Fragmentenchevron right
  2. De Volkomen Ongeordende Vrije Geluiden Tip 400 Van De 21e Eeuw

Vrijdag 2 oktober begint (of als je dit later leest: begon) de Stemweek voor de Klassieke Top 400 hier op Radio 4. Vroeger heette het fenomeen De Hart En Ziel Lijst, maar 'Klassieke Top 400' dekt de lading eigenlijk beter. Wat precies 'mooiste' betekent blijft natuurlijk altijd een heerlijk onderwerp van discussie. Gaan we het nog 's over hebben, ná de corona! In elk geval kun je stemmen op titels uit de lijst die je vindt op de website www.nporadio4.nl/top400, maar je kan ook zelf een vrije keuze aandragen die niet in de lijst staat. Bij iedere keuze kan een motivatie achtergelaten worden. Het resultaat, de Klassieke Top 400, wordt uitgezonden van maandag 19 t/m vrijdag 23 oktober - dus vijf werkdagen elke dag de hele dag en avond.

En is er een fringe? Ja, er is een fringe, hier in Vrije Geluiden laat ik de komende weekends een beginnetje horen van een  Tip 400 van de 21e eeuw, dus met louter werken die in de afgelopen 20 jaar gecomponeerd zijn. Het is natuurlijk nog maar afwachten of díe muziek de tand des tijds doorstaat. Willen we er over 300 jaar nog steeds naar luisteren? Niemand weet het, maar zonder een beetje onzekerheid & soms een wilde gok wordt het een saaie boel in dit leven. Hier is een begin (de Spotify-speellijst https://open.spotify.com/playlist/0CJUth6BP669QMrpq9u2TU?si=VlJJpd9wQ5S6XPhf3Q0k4A), en ook alvast een pracht van een suggestie van basklarinettiste Fie Schouten. Van haar zou althans nu op dit moment het Concerto pour accordéon van Georges Aperghis wel op 1 zou mogen staan, "misschien ook wel omdat ik zelf erg met Aperghis bezig ben geweest afgelopen periode (zijn Façade-Trio (2bkl, perc 1998) opgenomen voor mijn nieuwe cd). Het Concerto pour accordéon is heftige materie, maar gaaf, voor ‘kwarttoon-accordeon’ en orkest en orgel (speciaal mooi orgel dat in München in de concertzaal staat). Hij spreekt er heel gezellig en vriendelijk over in een Youtube-filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Mgqi9mhmqqM. Interessant wat hij zegt over de accordeon: eerst kende hij het als volkmuziekinstrument maar daarna leerde hij allerlei specialisten in de nieuwe muziek kennen en raakte hij gefascineerd. In dit stuk is de accordeon de ‘verbinder’ is tussen het orkest en het (bijzondere) orgel in de Münchener concertzaal. Aperghis  componeert door verschillende ideeën naast elkaar te zetten (dus geen ‘ontwikkeling’), zijn werken zijn als een mozaiek."


Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Doe je mee? Stuur je suggestie voor de Volkomen Ongeordende Vrije Geluiden Tip 400 Van De 21e Eeuw per e-mail naar vrijegeluiden@radio4.nl - dank je wel!