Fragment

De stilte van de stad

  1. Fragmentenchevron right
  2. De stilte van de stad

Door het coronavirus werd het plotseling overal stil. De straten werden leeg, mensen bleven thuis, concerten werden gecanceld. Zo stil was de stad in eeuwen niet geweest. In de Nicolai-kerk in Utrecht - waarvan de oorsprong teruggaat tot de 12e eeuw - konden violiste Merel Vercammen en celliste Maya Fridman spelen. Zonder publiek, met de microfoons als enige getuigen. Dat leverde een album op: Silent City. Met onder meer het ingetogen, meditatieve Castillo Interior van Pēteris Vasks, waarvan de titel (en alleen de titel) refereert aan Moradas del Castillo Interior uit 1577, het magnum opus van mystica Theresia van Ávila.

City Lights heet de nieuwe single van pianiste Marlies du Mosch. Je hoort de lichten van een verstilde stad, niet die van een rumoerig uitgaansgebied, maar de schaarse verlichting van stille straten en verlaten pleinen...

  • Arvo Pärt: Summa (The Hilliard Ensemble)
  • Peteris Vasks: Castillo Interior (Merel Vercammen [viool] & Maya Fridman [cello])
  • Marlies du Mosch: City Lights (Marlies du Mosch [piano])
  • Alexander Raskatov: Obikhod voor vier mannenstemmen en strijkorkest - Larghetto (The Hilliard Ensemble, Nederlands Kamerorkest olv Krystof Maratka)
  • Olivier Messiaen: Quatuor pour la fin du temps - Louange à l’éternité de Jésus (Matt Haimovitz [cello] & Geoffrey Burleson [piano])
  • Jon Hassell: Moons of Titan (Jon Hassell [trompet, elektronica])