Fragment

De Audiotour: Pim Arts over de tentoonstelling Wij kussen de aarde, Deense moderne kunst 1934-1948

  1. Fragmentenchevron right
  2. De Audiotour: Pim Arts over de tentoonstelling Wij kussen de aarde, Deense moderne kunst 1934-1948

De tentoonstelling Wij kussen de aarde, Deense moderne kunst 1934-1948 geeft een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in de Deense kunst in de jaren voor, tijdens en direct na de Tweede Wereldoorlog, tot aan de oprichting van Cobra. Vrijwel alle 100 kunstwerken in de tentoonstelling worden in bruikleen gegeven door Deense musea, die daarmee topstukken uit hun collecties uitlenen aan het Cobra Museum.

In de jaren 1934-1948 ontwikkelde zich een spontane, abstracte kunstvorm die uniek was voor Denemarken en later een belangrijke wegbereider zou zijn voor de Cobra-beweging (1948-1951). De kunstenaars die Cobra begonnen kwamen uit Nederland, België en Denemarken. De Nederlandse en Belgische kunstenaars waren relatief jong, in tegenstelling tot de Deense kunstenaars die gemiddeld tien à vijftien jaar ouder waren. Zij hadden voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog al een artistieke ontwikkeling doorgemaakt en veel kunst tentoongesteld. Daarmee hadden ze een grote invloed op de jongere generatie Cobra-kunstenaars. Nog niet eerder werd een tentoonstelling buiten Denemarken aan dit onderwerp gewijd. Wij kussen de aarde doorbreekt bovendien de traditionele canon van de kunstgeschiedenis en toont ook vrouwelijke kunstenaars en kunstenaars die in de conventionele Deense en internationale kunstgeschiedenis vaak genegeerd werden, zoals Else Alfelt, Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen en Elsa Thoresen.