Fragment

Het gesprek - Quirine van der Meer Mohr

  1. Fragmentenchevron right
  2. Het gesprek - Quirine van der Meer Mohr

Annemieke Bosman in gesprek met Quirine van der Meer Mohr, conservator 19e eeuw bij het Dordrechts Museum.Rond 1900 bewoog Jan Veth zich in het centrum van de Nederlandse kunstwereld. In intieme portretten bracht hij deze wereld tot leven en met vurige artikelen drukte hij als kunstcriticus een stempel op de artistieke ontwikkelingen van zijn tijd. Hoewel hij eigenlijk landschapschilder wilde worden, besloot hij zich in 1888 volledig te richten op de portretkunst. Een goede keuze: Veth werd een van de meest gevraagde portretschilders van zijn tijd. Hij portretteerde politici, wetenschappers, schrijvers en kunstenaars – naast de innemende schilderijen van vrienden en ‘onbekende’ Nederlanders. Zijn zorgvuldige benadering werd ook in het buitenland opgemerkt en hij reisde voor opdrachten naar Duitsland, Engeland en Amerika.

In het Dordrechts Museum is sinds kort de eerste grote overzichtstentoonstelling over de geboren Dordtenaar Jan Veth (1864-1925) te zien. De expositie 'Het oog van Jan Veth' toont het leven en werk van Veth in al zijn veelzijdigheid: als avant-garde kunstenaar, portretschilder, tekenaar, prentmaker en kunstcriticus. Voor het eerst worden onbekende werken uit privécollecties publiekelijk getoond, naast bekendere museumfavorieten uit diverse musea. Werken van kunstenaars als Breitner, Toorop en Rembrandt tonen daarnaast zijn visie als invloedrijk kunstcriticus.