Fragment

Epische Filmmuziek | 1950-1960

  1. Fragmentenchevron right
  2. Epische Filmmuziek | 1950-1960

In De Klassieken gaan we op reis door de geschiedenis van de Epische Filmmuziek: de meest grootse, meeslepende, indrukwekkende orkestrale werken. 1950-1960: Het decennium van de Koude Oorlog, de Watersnoodramp in Nederland, de lancering van de eerste Spoetnik. Én in de VS is in deze tijd de drive-in bioscoop populair!

20th Century Fox

Wie ook epische filmmuziek heeft gecomponeerd bij een film over Romeinen is de Amerikaanse componist Alfred Newman. Wist je dat hij van alle filmcomponisten ooit, de meeste Oscars in zijn bezit heeft? Hij was een ongelofelijk veelzijdige componist die al in 1930 vertrok naar Hollywood. Hij componeerde meer dan 200 films in de periode van 1930-1970 hij verdiende daarmee maar liefst 9 Oscars; in totaal werd hij 45 maal genomineerd. Alfred Newman was de huiscomponist van filmstudio en heeft daarom ook de bekende 'fanfare' gecomponeerd waarmee alle 20th Century Fox films beginnen.

Nieuwe technieken

In 1953 componeerde Alfred Newman muziek bij de Romeinse film The Robe. Deze film bood 20th Century Fox de kans om een nieuw projectiesysteem te lanceren, dat bekend werd als 'CinemaScope'. Deze techniek werd al vele jaren eerder ontdekt, in 1927, hetzelfde jaar waarin geluid in de bioscoop werd geïntroduceerd. 'CinemaScope' zorgde voor een breder beeld, aangezien het projectiescherm nu 83% breder was in vergelijking met het bestaande projectiescherm. 20th Century Fox kocht de rechten van 'Cinemascope' en wachtte op een film van epische proporties om deze nieuwe techniek te introduceren. "The Robe" was de perfecte gelegenheid!

Tegelijkertijd werd vier-kanaals stereogeluid in dezelfde film geïntroduceerd. Tegenwoordig wordt stereogeluid als vanzelfsprekend beschouwd, maar Alfred Newman moet in die tijd extatisch zijn geweest met deze nieuwe geluidskwaliteit. Deze twee technologische innovaties in de filmindustrie zorgden ervoor dat kijkers weer terugkeerden naar de bioscopen, na de komst van de televisietoestellen, dat beeld & geluid toegankelijk maakte in ieders huiskamer.

Alfred Newman's soundtrack klinkt door de nieuwe technieken veel voller dan men gewend was en maakte dus een groot verschil, ook voor de soundtracks die daarna volgden!
Deze soundtrack markeert een van Newmans grootste prestaties, een waarin hij muziek levert van een buitengewone schoonheid.

Selma van Dijk vertelde over The Robe in De Klassieken. Luister het fragment hier terug: 

De hele Epische Filmmuziek-tijdlijn kun je vinden via npoklassiek.nl/epischefilmmuziek. En vergeet ook niet jouw stem uit te brengen voor de Filmmuziek Top 100!