Fragment

Epische Filmmuziek | 1930-1940

  1. Fragmentenchevron right
  2. Epische Filmmuziek | 1930-1940

Epische Filmmuziek: de meest grootse, meeslepende, indrukwekkende orkestrale werken. 1930-1940 is het decennium waarin Erich Wolfgang Korngold in Hollywood arriveerde. De componist maakte in zijn jonge jaren indruk in Wenen, maar de invloed van de Tweede Weense School (met o.a. Arnold Schönberg, Alban Berg en Anton Webern) en de opkomst van het antisemitisme dreven hem naar Amerika. Hij nam de ‘Weense Sound’ met zich mee en niet zonder succes!

Korngold (1897) werd bekend als 'child prodigy', een nieuwe Mozart. Verbitterd stierf hij in het mekka van de filmindustrie: Hollywood. Hij voorzag epische films van epische georkestreerde soundtracks en werd al snel erkend met twee Oscars! Vele films met Errol Flynn in de hoofdrol voorzag Korngold van inmiddels klassieke filmmuziek.

Onterecht onbekend

Een filmcomponist die in dit decennium ook absoluut niet mag ontbreken is Dmitri Tjomkin. In de jaren '50 bleek hij een van de grootste en invloedrijkste filmcomponisten in Hollywood te worden, die in één adem genoemd mocht worden met namen als Franz Waxman, Miklós Rózsa en Alex North.

Maar in de jaren '30 componeerde hij al muziek voor films, die onterecht vrijwel onbekend is. Zo schreef hij in 1937 muziek bij de film Lost Horizon. Er werd een Academy Award uitgereikt voor zijn muziek, maar daarvoor werd hij niet erkend: de Academy Award voor Best Original Score ging namelijk naar Morris Stoloff, het toenmalige hoofd van de muziekafdeling van Columbia Pictures, de productie-studio van Lost Horizon. Daarom is het de hoogste tijd om Dmitri Tjomkin en zijn muziek voor 'Lost Horizon' opnieuw onder de aandacht te brengen. 

Luister hier het fragment inclusief toelichting van presentator Ab Nieuwdorp terug: