De Schatkamer van Willem Jeths: Afl. 10 Mayke Nas: 'No reason to panic'

"No reason to panic ontstond als een experiment. Tijdens een changement voor het 3e pianoconcert van Prokofjevs 3e pianoconcert in 2007 werd het concertgebouw publiek zonder aankondiging vooraf verrast met dit werk van Mayke Nas. De componiste: ‘vrachtwagens piepen, wanneer ze achteruit rijden. ….Hier zakt een deel van het podium naar de catacomben waar de vleugel op wordt gezet en weer naar boven wordt getild. Het orkest slaat met steeds meer alarmgeluiden door elkaar heen op hol. Geen reden voor paniek! Strijkers –behalve contrabassen- ontbreken noodgedwongen omdat ze moesten wijken voor de (hoorbare) bezigheden van de orkestbodes. Mayke Nas: “Het is geen entertainment maar een volwaardige compositie” en “Je kunt gaan bungeejumpen, op een verre reis gaan, maar je kunt ook naar nieuwe muziek luisteren en ineens iets horen wat je nog nooit eerder hebt gehoord” aldus Nas. (tekst Onno Schoonderwoerd, CD boekje bij  'Horizon' RCOLive KCO 10003)

Aan het eind van het gesprek wordt No reason to panic in zijn geheel gespeeld.

Mayke Nas

No reason to panic (2007)

Koninklijk Concertgebouworkest olv. David Robertson

CD: Horizon 3

RCO Live KCO 10003

Opname AVRO 11 okt. 2008

Biografie:

Nas studeerde compositie in twee etappes, eerst bij Daan Manneke aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam (1992 tot 1994) .In 2000 vervolgde ze haar studie compositie bij Martijn Padding en Gilius van Bergeijk aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Het merendeel van haar werken zijn gecompneerd voor ensembles, daarnaast componeerde zij een vijfftal werken voor orkest, vocale composities en electronische muziek en maakte zij installaties.

Zelf noemt zij zich een 'gelegenheidscomponiste', goed te horen in bijvoorbeeld 'No reason to Panic', dat zij in 2006 in opdracht van het Koninklijk Concergebouworkest schreef.