Fragment

Mozart

  1. Fragmentenchevron right
  2. Mozart

Mozart had een ambivalente houding tegenover de kerk. Toch componeerde hij een groot aantal liturgische werken, zowel toen hij Salzburg werkzaam was als daarna in Wenen.

In Salzburg schreef hij onder meer zijn Vesperae solennes de Confessore. Daarin klinkt de uitgeklede, ongedecoreerde esthetiek waar aartsbisschop Colloredo van hield. Een aantal jaar later, toen hij eenmaal in Wenen gevestigd was, bestudeerde Mozart partituren van Händel en Bach. De invloed van deze barokgrootheden komt naar voren in het Adagio en fuga voor strijkers, maar ook in zijn latere liturgische werken. De benaming Waisenhausmesse voor zijn Mis KV.139 komt van een weeshuis en school waar Mozart zijn mis aan opdroeg.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Programma

Mozarteum Orchester Salzburg
Salzburg Bachchor o.l.v. Ivor Bolton
Rosa Feola (sopraan)
Katherina Magiera (alt)
Sebastian Kohlhepp (tenor)
Peter Kellner (bas)

Mozart - Mis in c K.139 'Waisenhaus'
Mozart - Adagio en Fuga in c KV.546
Mozart - Vesperae solennes de confessore KV.339

Opname 2 augustus 2020, Salzburger Festspiele