Fragment

Cornell MacNeil - Martha Pender - Ugo Trama

  1. Fragmentenchevron right
  2. Cornell MacNeil - Martha Pender - Ugo Trama

Cornell MacNeil is een van de grote Amerikaanse baritons. Hij werd geboren in Minneapolis. Zijn moeder had zanglessen gehad bij de beroemde alt Ernestine Schumann-Heink. Zelf kreeg hij les van Friedrich Schorr. Hij werkte aanvankelijk bij de radio en het was zijn sonore stemgeluid dat de capitulatie van de Duitsers en de Japanners op de radio bracht.Gian-Carlo Menotti zorgde ervoor dat MacNeil zijn operadebuut maakte in diens opera The Consul in 1950.In 1953 maakte hij zijn debuut bij de New York City Opera in La Traviata. Hij verhuisde in 1959 naar Rome. De Italiaanse opera’s zouden zijn belangrijkste repertoire worden. Hij zong de rol van Scarpia in Tosca zo’n negentig keer in de Metropolitan Opera, maar excelleerde vooral in Verdi: als Macbeth, Rigoletto, Nabucco en andere rollen. Van 1959 tot 1987 was hij zo’n 600 maal te zien in de Met. Hij maakte diverse plaatopnamen: onder meer Verdi’s Aida (onder Herbert von Karajan, met Renata Tebaldi), Rigoletto (tweemaal, waarvan één keer met Joan Sutherland als zijn dochter Gilda) en Un ballo in maschera (met Carlo Bergonzi en Birgit Nilsson). Daarnaast is hij onder meer te horen in Puccini’s La fanciulla del West met Renata Tebaldi en Mario del Monaco.Martha Pender is een Amerikaanse sopraan die vooral veel succes had in dramatische rollen als Bellini’s Norma, als Verdi’s Aida en als Puccini’s Tosca. Lady Macbeth in Verdi’s Macbeth werd beschouwd als haar glansrol.Na haar examen in 1949 verhuisde ze naar Rome. Van daaruit trad ze op over het gehele Europese continent, onder meer in Parijs, Frankfurt en Turijn. Na haar Europese carrière verhuisde ze terug naar de Verenigde Staten alwaar ze veel aanzien kreeg als zangdocente. Ze trad er ook nog op en vestigde zelfs haar eigen operagezelschap in Abilene, de Texaanse stad waar ze oorspronkelijk vandaan kwam. Martha Pender overleed in 2012 op 85-jarige leeftijd. Haar zangkunst is bewaard gebleven in een aantal live-opnamen.De bas Ugo Trama trad in de jaren zestig diverse malen op in de operaserie van de Matinee. Hij zong hoofdrollen in opera’s van Verdi, maar het was niet beneden zijn waardigheid om bij te springen in een aantal kleinere rollen: in Macbeth zingt hij naast de grotere rol van Banco dus ook nog de dienaar, de moordenaar, een geestverschijning en de dokter.Hij trad bovendien op in opera’s van Monteverdi en Cavalli en was in 1966 bij de toenmalige Nederlandse Opera te zien als Lindoro in I pescatrici van Joseph Haydn. Hij alterneerde met bas Pieter van den Berg in Lucia di Lammermoor van Gaetano Donizetti. Onder Antal Dorati was hij te horen in Simone Boccanegra.Trama’s fraaie basstem is bewaard gebleven in live-opnamen en studio-opnamen. Met dirigent Raymond Leppard zong hij Cavalli en Monteverdi, met Claudio Abbado is hij naast Teresa Berganza te horen in Rossini’s La Cenerentola.