Fragment

Jelle Jolles

  1. Fragmentenchevron right
  2. Jelle Jolles

Jelle Jolles is klinisch neuropsycholoog, hersenwetenschapper en specialist op het gebied van het leren en het cognitief functioneren van kinderen, tieners, volwassenen en ouderen. Hij is emeritus hoogleraar aan de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit Amsterdam en is al vele jaren een actief pleitbezorger voor een uitwisseling tussen wetenschap en samenleving. In het bijzonder gaat het hem om het gebied van leren, hersenen en gedrag. Hij werkte vele jaren in de gezondheidszogpraktijk als BIG geregistreerd klinisch neuropsycholoog en GZ-psycholoog. De laatste vijftien jaar is hij actief werkzaam op het domein van onderwijs en opvoeding aan kinderen, jeugdigen en jongvolwassenen. Met zijn team werkt hij samen met scholen en onderwijskoepels aan onderwijsvernieuwing; zijn invalshoek is die van ‘het neuropsychologisch perspectief’. Daarin gaat het om onze cognitie én om sociaal gedrag, emoties en beleving.  Jolles publiceerde in juni 2020 zijn nieuwe boek Leer je kind kennen. Over ontplooiing, leren, denken en het brein’. Het is een vervolg op zijn de bestseller ‘Het Tienerbrein’ die verscheen in 2016. Jolles is een productief wetenschapper met ruim 600 wetenschappelijke artikelen die zijn verschenen in internationale wetenschappelijke tijdschriften, en een CV van 150 pagina’s. Hij heeft ruim 80 onderzoekers begeleid tot een wetenschappelijke promotie. Daarnaast  heeft hij – alleen al in de jaren 2012 tot heden – vele honderden interviews verzorgd voor landelijke nieuwsmedia en vaktijdschriften maar ook honderden blogs en e-artikelen. Veel van deze artikelen worden gelezen via zijn website www.jellejolles.nl (met honderden hits per dag) die hij heeft opgezet als voertuig voor de communicatie met andere professionals en het algemene publiek. Hij is een actief twitteraar over onderwerpen die te maken hebben met leren, onderwijs en het brein (11.1k volgers).