STER Advertentie

Blijf op de hoogte van soundtracks uit de nieuwste films met onze Spotify-speellijst Nieuwe filmmuziek (klassiek), speciaal geselecteerd door NPO Radio 4. Iedere week voegen we nieuwe soundtracks toe! Lees hieronder verder over de nieuwste aanvullingen...

Om deze spotify playlist te luisteren moet je toestemming geven voor social media cookies.

Deze maand veel aandacht voor de muziek van Ryuichi Sakamoto, die ‘associate artist’ is van het Holland Festival dat begin juni weer van start is gegaan. De Japanse componist woont en werkt afwisselend in Tokio en New York en werkt al zijn hele carrière samen met de meest uiteenlopende kunstenaars wereldwijd – zijn werk overstijgt lands- en genregrenzen. De een kent hem misschien van zijn upbeat synthesizergeluid met de Japanse popformatie Yellow Magic Orchestra uit de jaren 70. De ander kent hem van zijn ingetogen minimalistische pianospel en van composities die hij schreef voor films als The Last Emperor (1987) en The Revenant (2015). Híer natuurlijk aandacht voor zijn prachtige filmmuziek, maar vandaag ook een mooie, aardse tegenhanger, country-gitarist William Tyler: 

First Cow (Verenigde Staten 2019). Drama van Kelly Reichardt. Oregon, begin 19de eeuw. Het leven van Cookie Figowitz en King Lu komt in een stroomversnelling wanneer een rijke Britse bonthandelaar een koe laat overkomen, omdat hij een wolkje melk wil in zijn thee. Het is de eerste koe in het gebied en Cookie kan de melk goed gebruiken voor zijn fenomenale, gefrituurde koekjes. Lieve western van indie-regisseur Kelly Reichardt (Wendy and Lucy, Meek’s Cutoff) waarin de nadruk ligt op het bakken van de koekjes, het plukken van blauwe bessen, en vooral op de bijna vanzelfsprekende vriendschap die ontstaat tussen Cookie en King Lu. Muziek van William Tyler (1979, in Nashville, Tennessee), die zoals dat genoemd wordt ‘cosmic country’ speelt. Fijn dat er eens filmmuziek is met niet meer dan een paar tokkel-instrumenten: akoestische gitaar, banjo, een flardje mandoline misschien, en als uitschieter: een speeldoosje. De muziek is net zo lief als de film!



Omdat de Japanse componist Ryuichi Sakamoto deze maand Associate Artist is van het Holland Festival ook op deze plaats aandacht voor zijn (film)muziek. Oscarwinnaar Ryuichi Sakamoto, die voor tal van grote films de muziek schreef: Merry Christmas, Mr. Lawrence; The Last Emperor; The Sheltering Sky; Little Buddha; Hara-Kiri: Death of a Samurai; en The Revenant. Dit is er eentje uit 2019: Proxima (Frankrijk/Duitsland 2019). Drama van Alice Winocour. De Française Sarah is astronaut die haar dochter Stella alleen opvoedt. Wanneer ze wordt geselecteerd voor een door mannen gedomineerde ruimtemissie, bereidt ze zichzelf en Stella voor op haar langdurige afwezigheid. En dat is het begin van een emotionele rollercoaster, waarin Sarah moet schipperen tussen haar persoonlijke dromen en behoeften en die van haar kind. Nu ze de aarde gaat verlaten, beseft Sarah dat ze zich er meer mee verbonden voelt dan ooit. De film is een authentiek, gevoelig en genuanceerd drama. Geheel in die lijn is de soundtrack: Prachtige klanken die het gevoel van de oneindigheid van de ruimte oproepen, al speelt de film ook grotendeels op aarde - en precies daarmee geeft de muziek stem aan de emoties van Sarah.

Eerder las je hier al over deze films, de muziek uit die films is nu of binnenkort ook te horen in de podcast Nieuwe Filmmuziek Op 4:

The Last Emperor (China/Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Italië 1987). Biografie van Bernardo Bertolucci. Met o.a. John Lone, Joan Chen, Peter O'Toole, Ryuichi Sakamoto en Ying Ruocheng. Winnaar van negen Oscars en daarmee een van de best bekroonde films aller tijden. De adembenemende plaatjes van Vittorio Storaro vervelen nooit, maar de film is verder wel wat langdradig. Het is het verhaal van de laatste Chinese keizer Pu Yi, die al op driejarige leeftijd de troon besteeg. Pu Yi's leven in de Verboden Stad, de collaboratie met de Japanners, de Russische gevangenschap en de uitlevering aan communistisch China komen allemaal aan bod. Sakamoto zelf ook als acteur te zien, en natuurlijk - samen met David Byrne en Cong Su - verantwoordelijk voor de muziek, die een interessant mengsel is van Hollywood-achtige orkestklanken en (pseudo-)Chinese elementen. Prima te beluisteren zonder de film, juist ook voor westerse oren - dat heeft Sakamoto bijzonder goed gedaan, de vertaalslag naar wat we ‘herkenen’ als ‘Chinees’ richting aanpsrekende muziek voor een westers bioscooppubliek.

Ammonite (Verenigd Koninkrijk/Australië/Verenigde Staten 2020). Drama van Francis Lee. Met o.a. Kate Winslet, Saoirse Ronan, Gemma Jones, Fiona Shaw en Claire Rushbrook. 1840, West Dorset. Mary, een belangrijke, maar door het establishment vergeten paleontoloog, leeft alleen met haar moeder in een huisje aan de kust. Haar gevoelens houdt ze al net zo verborgen als de fossielen in de stenen die ze dagelijks zoekt aan het strand. Totdat de jonge Charlotte langskomt en de twee vrouwen verliefd worden op elkaar. Tweede film van Lee lijkt veel op zijn bejubelde debuut God’s Own Country uit 2017, over twee schaapherders die verliefd worden. Ammonite is al even rauw, oprecht en direct (ook in de seksscènes). De stuurse Mary en petieterige Charlotte worden knap gespeeld door respectievelijk Winslet en Ronan. De muziek bij deze aangrijpende film is van Dustin O’Halloran en Volker Bertelmann (laatstgenoemde is ook bekend onder zijn artiestennaam Hauschka). Een klein ensemble van strijkers en piano is te horen in acht betrekkelijk korte stukken (en een korte cello-solo), waarbij de componisten getracht hebben de tijdgeest van de eerste helft van de 19e eeuw te vangen. Emotioneel, maar tegelijk ingehouden, en mooi ingevoegd in omgevingsgeluiden van de wind en de branding aan de kust - mooie voorbeelden in de trailer!

Let him go (Verenigde Staten 2020). Misdaadfilm van Thomas Bezucha. Met o.a. Diane Lane, Kevin Costner, Lesley Manville, Kayli Carter en Jeffrey Donovan. Wanneer hun zoon overlijdt nemen ranchers Margaret (Lane) en George (Costner) schoondochter Lorna en kleinzoon Jimmy in huis. Totdat Lorna drie jaar later hertrouwt met ene Donnie. Die blijkt een verschrikkelijke hork met losse handjes en neemt Lorna en Jimmy ook nog stiekem mee naar North-Dakota. Waarna Margaret en George verbeten op zoek gaan naar hun kleinzoon. Thriller van regisseur Bezucha, die voordien vooral bekend was van romantische komedies. Misschien geen al te subtiele genrefilm, maar ijzersterk (en opvallend kalm) verteld en met een spannend, erg gewelddadig slot. De muziek werd gecomponeerd door Michael Giacchino, die de spanning voelbaar wist te maken met bedrieglijk ingetogen strijkersklanken en een beetje couleur locale toevoegde door subtiel ingevlochten stukjes western-gitaar. ZIjn alle titels rebussen? 'A horse with no James' verwijst naar de bijna-gelijknamige hit van de groep America uit 1972, 'Ice-cream, you scream' naar het ook in Jarmusch' Down by law gebruikte geinrijmpje 'I scream, you scream, we all scream for icecream'. De andere woordspelingen met de titels haal je er zó uit... De Amerikaanse componist Michael Giacchino schrijft niet alleen voor film en televisie, maar ook voor games - in 2004 won hij een prijs met zijn muziek voor het spel Call of Duty. Een Oscar was er in 2010 voor de score voor de film Up. 

News of the world (Verenigde Staten/China 2020). Western van Paul Greengrass. Met o.a. Tom Hanks, Helena Zengel, Ray McKinnon, Mare Winningham en Elizabeth Marvel.
Texas, 1870. Vijf jaar na de Burgeroorlog trekt ex-kapitein in het leger van de Zuidelijken (Hanks) van dorp tot dorp om voor te lezen uit de kranten. Op weg naar de zoveelste voorlezing stuit hij op het tienjarig meisje Johanna (Zengel, bekend van de Duitse festivalhit Systemsprenger), dat eerst werd ontvoerd en vervolgens opgevoed door de Kiowa. Omdat niemand anders het doet, neemt hij haar maar onder zijn hoede. Western over fatsoen, eer en traumaverwerking heeft twee prima acteurs in de hoofdrollen. Zeker geen sensatiefilm, en dat is verrassend is, want hij werd gemaakt door Bourne-regisseur Greengrass. Muziek van filmcomponist James Newton Howard, die ook al tekende voor Raya and the last dragon, Fantastic Beasts, delen van The Hunger Games, The Maleficent, The Bourne Legacy, The Dark Knight, The Sixth Sense, en tientallen andere bekende en minder bekende films. Uitstekend gemaakte mix van 'klassieke' dramatische filmmuziek met uiterst subtiele maar onmiskenbare sporen van 'western'. En met een vertellende, verhalende kwaliteit die de compositorische kwaliteit van James Newton Howard volop laat uitkomen. Combineer dat met de prachtige en indrukwekkende rol van meester-acteur Tom Hanks, en je hebt een film die een toonbeeld is van schitterend vakmanschap.

Nomadland (2020). Drama van Chloé Zhao. Het verhaal van een vrouw, gespeeld door Frances McDormand, die tijdens de Grote Depressie rondreist door het westen van de VS.  Gebaseerd op het boek van Jessica Bruder. De film van de Chinese regisseur Chloé Zhao won afgelopen jaar de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië. Het was voor het eerst in tien jaar dat een vrouw de hoofdprijs won, de laatste keer hiervoor was Sofia Coppola voor Somewhere. Voor de muziek maakte Zhao gebruik van bestaand materiaal van de Italiaanse componist Ludovico Einaudi, naast een tot nu toe niet uitgebrachte track van de IJslandse componist Ólafur Arnalds en vijf stukken die live tijdens de opnamen werden gespeeld, charmante ‘liedjes-bij-het-kampvuur’-stijl.

Work from home is een fijne verzameling fragmenten uit de soundtracks van enige tientallen films, met werk van onder meer Alexandre Desplat, James Horner en ook weer Thomas Newman. Allemaal ingetogen, of om het anno 2021 uit te drukken: 'chilled' muziek die het prima doet zonder de bijbehorende beelden!

Om deze spotify playlist te luisteren moet je toestemming geven voor social media cookies.

Filmomschrijvingen met dank aan Cinema.nl

DE MEEST AANGRIJPENDE EN ONVERGETELIJKE SOUNDTRACKS ALLER TIJDEN

Wil jij op de hoogte blijven van de meest recente filmscores en samen met filmmuziekkenners en fans bepalen wat de absolute klassiekers zijn? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je luister- en kijktips delen en ook nog leuke filmmuziek weetjes opdoen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan