STER Advertentie

Een nieuwe horrorfilm, met de nodige voorspelbare effecten met religieuze symbolen, maar met verrassend goed gemaakte muziek van Joseph Bishara.

Blijf op de hoogte van soundtracks uit de nieuwste films met onze Spotify-speellijst Nieuwe filmmuziek (klassiek), speciaal geselecteerd door NPO Radio 4. Iedere week voegen we nieuwe soundtracks toe! Lees hieronder verder over de nieuwste aanvullingen...

Om deze spotify playlist te luisteren moet je toestemming geven voor social media cookies.

The Unholy (Verenigde Staten, 2021). Horror van Evan Spiliotopoulos. Voor de die-hard liefhebbers van griezelfilms met een pseudo-religieus tintje komt er een film aan die - afgaande op de trailer - om te smullen is. Volkomen over-the-top, zo ongeloofwaardig als je maar kan bedenken, en ruim gebruik (en misbruik) makend van alle bekende symboliek uit de Rooms-Katholieke traditie. Een slechthorend meisje wordt bezocht door de Maagd Maria en plotseling kan ze horen, spreken, en de zieken genezen. Een publiekssucces is gemakkelijk georganiseerd, maar dan loopt het uit de hand. Waar heiligenbeelden eerst blauwe tranen plengen, ontbrandt een kruisbeeld plotseling en uit zichzelf. De waarschuwende priester wordt niet gehoord, en hoe het moet aflopen als de duivel zelf achter alle narigheid zit... Of de film hoge ogen gaat gooien bij publiek en critici moeten we nog afwachten, maar de muziek van Joseph Bishara is kundig gecomponeerd, buitengewoon effectief in het genereren van een griezelige en onaardse sfeer en als je de enge beelden buiten beschouwing laat nog best heel aardig om zo naar te luisteren ook. En dat is niet verrassend, want Bishara (geboren in 1970) begon zijn muzikale carrière in de industrial metal band Drown, voordat hij eind jaren ’90 de overstap maakte naar de filmmuziek. Sindsdien componeert hij vooral voor horrorfilms, aosl bijvoorbeeld Insidious van regisseur James Wan - en met die score won hij in 2012 een Fangoria Chainsaw Award.

Eerder las je hier al over deze films, de muziek uit die films is nu of binnenkort ook te horen in de podcast Nieuwe Filmmuziek Op 4:

Da 5 Bloods (Verenigde Staten 2020). Drama van Spike Lee. Vier zwarte Vietnamveteraan gaan ruim veertig jaar nadat ze daar gevochten hebben op zoek naar het stoffelijk overschot van hun gevallen kameraad (Blood nummer 5), én naar de kist vol goud die ze destijds na een helikoptercrash zijn kwijtgeraakt. In de opvolger van BlackKklansman (2018) mixt regisseur Lee verschillende genres (oorlogsfilm, satire, psychologisch drama), maar zoomt ie bovenal in op de onderbelichte rol van Afro-Amerikaanse soldaten in Vietnam. De muziek van Terence Blanchard is genomineerd voor een Oscar (bekendmaking & uitreiking: 25 april!). De in New Orleans geboren Terenche Oliver Blanchard (1962) is vooral bekend als jazztrompettist. Afkomstig uit een zeer muzikale familie speelde hij al op zijn 18e in de band van Lionel Hampton, en daarna met Art Blakey. Als musicus werden hem al meermaals belangrijke prijzen toegekend, zo won hij al zes keer een Grammy. Hij geeft inmiddels leiding aan het Thelonious Monk Institute of Jazz in California, en hij doceerde aan het Berklee College of Music. Voor zijn composities voor film ontving hij vorig jaar in Venetië de Passion for Film-award. Intussen schreef hij al voor tientallen films de muziek, waaronder ook voor meerdere Spike Lee-films (ook diens vorige film BlackkKlansman). Een interview (in het Engels) met Blanchard is >hier te vinden. Vergis je niet in de heftige popmuziek onder de trailer - de score bevat prachtige orkestklanken!

Nomadland (2020). Drama van Chloé Zhao. Het verhaal van een vrouw, gespeeld door Frances McDormand, die tijdens de Grote Depressie rondreist door het westen van de VS.  Gebaseerd op het boek van Jessica Bruder. De film van de Chinese regisseur Chloé Zhao won afgelopen jaar de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië. Het was voor het eerst in tien jaar dat een vrouw de hoofdprijs won, de laatste keer hiervoor was Sofia Coppola voor Somewhere. Voor de muziek maakte Zhao gebruik van bestaand materiaal van de Italiaanse componist Ludovico Einaudi, naast een tot nu toe niet uitgebrachte track van de IJslandse componist Ólafur Arnalds en vijf stukken die live tijdens de opnamen werden gespeeld, charmante ‘liedjes-bij-het-kampvuur’-stijl.

Work from home is een fijne verzameling fragmenten uit de soundtracks van enige tientallen films, met werk van onder meer Alexandre Desplat, James Horner en ook weer Thomas Newman. Allemaal ingetogen, of om het anno 2021 uit te drukken: 'chilled' muziek die het prima doet zonder de bijbehorende beelden!

Om deze spotify playlist te luisteren moet je toestemming geven voor social media cookies.

The Midnight Sky (Verenigde Staten 2020). Sciencefiction van George Clooney, te zien op Netfllix. Met o.a. Felicity Jones, George Clooney, Sophie Rundle, Kyle Chandler en David Oyelowo. Als regisseur heeft filmster Clooney inmiddels een degelijk cv opgebouwd, waar hij nu ook een 'eigen' film aan kan toevoegen. Een somber sf-drama, waarin Clooney zelf een wetenschapper speelt die tijdens een wereldwijde ramp op de Noordpool achterblijft om de bemanning van een ruimteschip te waarschuwen niet terug te keren naar aarde. De mix van ecodrama, overlevingsthriller en Gravity-achtig ruimte-epos wordt jammer genoeg niet echt een soepel gesmeerd geheel. Dat is jammer, want in de Noordpool-scènes weet Clooney wel degelijk een beklemmende spanning op te bouwen, en ook de sfeerbeelden in de ruimte en de psychologische spanning tussen de oude wetenschapper en een als verstekeling achtergebleven meisje van een jaar of zeven, zijn sterke troeven.

De muziek in The Midnight Sky is van de in 1961 geboren Franse filmcomponist Alexandre Desplat. Hij maakte eerder ook de muziek voor bijvoorbeeld een paar Harry Potter-films, voor The King’s Speech, en hij won Oscars met zijn muziek bij The Grand Budapest Hotel en The Shape of Water. Alles bij elkaar schreef Desplat al voor een stuk of honderd films de muziek, maar zoals hij zelf vertelt in een interview: nog nooit moest hij voor één film zoveel muziek verzinnen. Dat komt, aanvankelijk dacht hij: film speelt zich af in de ruimte, dus daar hoor je geen muziek, hooguit het brommen van de raketmotoren. Maar dat was niet wat regisseur George Clooney voor ogen stond. Ook al omdat tussen de wetenschapper Augustine en het verstekeling-meisje niets gezegd wordt - althans het meisje zegt totaal niks tot vlak voor het einde. Dus daar moest muziek een veel grotere dragende rol spelen.
Alles bij elkaar: een geslaagde, emotionele score voor The Midnight Sky, ook zonder de film een imposant stuk muziek. Was ook al te horen in de podcast NIeuwe Filmmuziek Op 4!

1917 (Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 2019). Drama van Sam Mendes. De bejubelde oorlogsthriller 1917 wekt de indruk in één ononderbroken shot te zijn gefilmd – een vorm die altijd iets opzichtigs heeft. Ervaren kijkers zullen zich dan ook geregeld afvragen hoe cinematograaf Roger Deakins het kunstje heeft geflikt. De verbluffende techniek zit het drama echter niet in de weg, maar draagt bij aan een zeldzaam beklemmende spanning. Regisseur Mendes baseerde de plot, over twee Britse soldaten die in de Noord-Franse loopgraven op een levensgevaarlijke missie worden gestuurd, op ervaringen van zijn grootvader, en weet de chaos en tragiek van the Great War adembenemend dichtbij te brengen. Oscars voor het camerawerk, de effecten en de audio-mix. De muziek is van Thomas Newman (1955), die geboren is in een familie van filmcomponisten: hij is de zoon van de bekende filmcomponist Alfred Newman, en ook een oom, broer en twee neven zijn werkzaam in de wereld van de filmmuziek. Aanvankelijk gebruikte Newman vooral elektronica voor zijn filmmuziek, maar geleidelijk aan werd zijn werk meer en meer orkestraal. Tegelijk houdt hij er van om onconventionele instrumenten te gebruiken: de draailier, een mandoline, Indiase tabla's, enzovoort. Voor 1917 hanteerde Newman een verfijnde mix van orkestklanken en een productietechniek die vooral de sfeer van de film goed ondersteunt.

Filmomschrijvingen met dank aan Cinema.nl

DE MEEST AANGRIJPENDE EN ONVERGETELIJKE SOUNDTRACKS ALLER TIJDEN

Wil jij op de hoogte blijven van de meest recente filmscores en samen met filmmuziekkenners en fans bepalen wat de absolute klassiekers zijn? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je luister- en kijktips delen en ook nog leuke filmmuziek weetjes opdoen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan