STER Advertentie

Wat heeft Johann Sebastian Bach te maken met een griezel en een geheim agent? Meer dan je in eerste instantie zou denken. Want wat blijkt: de muziek van de populaire componist kan ook de ideale filmsoundtrack zijn. Wij hebben 3 van deze filmstukken van Bach voor je op een rij gezet.

|1| Prelude uit de Cellosuite nr.1: Beginners (2010)

Dat de muziek van Bach bespiegelend kan klinken, bewijst de film Beginners wel. Als Oliver (Ewan McGregor) een relatie krijgt met Anna (Mélanie Laurent) wordt hij herinnerd aan de laatste jaren van het leven van zijn vader Hal (Christopher Plummer) en het huwelijk van zijn ouders. Als Hal in de 70 is en zijn vrouw overleden, vertelt hij zijn zoon dat hij homoseksueel is en dat nu openlijk wil zijn. Kort daarna wordt er kanker bij Hal geconstateerd. In een reeks flashbacks zie je hoe de hoofdpersonen als beginners met hun situaties en relaties moeten leren omgaan. Zo vertelt Oliver in één flashback hoe zijn vader zijn ziekte ontkende en buitensporig veel spullen ging kopen. De solocello in de Prelude uit de Eerste cellosuite van Bach past perfect bij de reflecterende aard van deze scène en het verhaal van de film.

Lees ook Topstukken: Cellosuites van Bach

|2| Toccata en fuga: Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1932)

Waarom klinkt die dreigende opening van Bachs Toccata en fuga voor orgel ons altijd zo griezelig in de oren? Dat heeft alles te maken met het gebruik van deze muziek in films. In de tijd van de zwijgende film werd het beeld live van muziek voorzien. De pianisten en organisten van dienst kozen maar al te graag voor de Toccata en fuga als er iets griezeligs op het witte doek te zien was. Een orkestbewerking van dit stuk hoor je direct aan het begin van de film Dr. Jekyll and Mr. Hyde, naar het beroemde verhaal over een Londense arts die als gevolg van een experiment een kwade versie van zichzelf schept.

|3| Air uit Orkestsuite nr.3: The Spy Who Loved Me (1977)

Mijn naam is Bach, Johann Sebastian Bach... De muziek van de grote componist komt zelfs voor in een James Bond-film: The Spy Who Loved Me. Erg kalmerend is het effect van de Air uit de Derde orkestsuite echter niet in deze film. De slechterik Karl Stromberg (Curd Jürgens) zet het stuk voor zijn plezier aan terwijl hij iemand aan de haaien voert. Een minder luguber verband tussen deze film en Bach is er gelukkig ook. Door een leuk toeval wordt de rol van Anya Amasova gespeeld door de actrice Barbara Bach. Niet alleen komt haar achternaam overeen met die van de componist, maar Barbara was ook de tweede naam van Bachs eerste vrouw.

Omslag: Pexels, bewerking NPO Radio 4