STER Advertentie

In het kader van de filmweek van Radio 4 belichtten Hein van Eekert en Hans Haffmans in Podium het werk van filmcomponisten wier muzikale wortels liggen in de Midden-Europese klassieke traditie, en die zich later in Hollywood een grote naam verwierven als componisten van filmmuziek.

Erich Wolfgang Korngold (1897-1957)

Wonderkind dat in Wenen snel furore maakte, onder meer met de opera Die Tote Stadt. Kwam in 1934 voor de verfilming van A Midsummer Night’s Dream  door Max Reinhardt naar Hollywood. De film Deception uit 1946 gaat over een componist (Claude Rains) die de ‘muziek van de toekomst’ (die van Korngold zelf) componeert, waaronder een cello-concert dat tot op de dag van vandaag nog in de concertzalen wordt gespeeld.



Deception (Irving Rapper, 1946)





Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.






Bernard Herrmann (1911-1975) – vooral bekend door de scores die hij maakte voor Hitchcock-klassiekers als Psycho en North by Northwest, maar die ook heel uiteenlopende films als Taxi Driver, Citizen Kane en The 7th Voyage of Sinbad van muziek voorzag.



The 7th Voyage of Sindbad (Nathan Juran, 1958)



Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.




De Hongaar Miklós Rózsa (1907-1995) is de componist van filmklassiekers als Ben Hur, Jungle Book – de verfilming, niet de Disney-tekenfilm – en The Thief of Bagdad componeerde.

El Cid (Anthony Mann, 1961)

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.



Op maandag 3 februari staat Podium tussen 16 en 17 uur geheel in het teken van de muziek van Franz Waxman. Hij won tweemaal achter elkaar (in 1950 voor Sunset Boulevard en 1951 voor A Place in the Sun) de meest prestigieuze filmprijs, de Oscar - een prestatie die sindsdien niet geëvenaard is.