Filmmuziek

De geïmproviseerde filmmuziek van Miles Davis

foto: AFP
  1. Klassiekchevron right
  2. De geïmproviseerde filmmuziek van Miles Davis

Trompettist Miles Davis is één van de meest invloedrijke jazzmusici aller tijden. Naast zijn beroemde jazz-albums nam hij in 1958 de inmiddels legendarische filmmuziek voor de film noir L'Ascenseur pour l'échafaud al improviserend op.

Vermoedelijk de beroemdste dankzij live-improvisatie tot stand gekomen filmmuziek is de soundtrack bij de film noir uit 1958 L'Ascenseur pour l'échafaud van Louis Malle. De muziek werd opgenomen in twee dagen, op 4 en 5 december 1957. Jazztrompettist Miles Davis had zijn kwartet van slechts enkele globaal genoteerde thema's voorzien, en nadat het verhaal van de film aan de musici was uitgelegd werd de muziek volledig geïmproviseerd opgenomen, terwijl op de achtergrond de relevante scenes werden geprojecteerd.

Het filmverhaal gaat over de onvermijdelijke uitkomst van een geplande 'perfecte moord': Florence Carala (de rol waarmee Jeanne Moreau haar naam als actrice vestigde) overtuigt haar geheime minnaar ervan om haar steenrijke man te vermoorden. De minnaar komt na de moord vast te zitten in een lift... Intussen wordt zijn auto gestolen door een jong stel, en gaat Florence vergeefs naar hem op zoek tijdens een nachtelijke tocht door Parijs.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Jean-Paul Rappeneau was destijds assistent van Louis Malle, en hij suggereerde om Miles Davis te vragen voor de soundtrack. De trompettist was in november 1957 geboekt voor optredens in de Club Saint-Germain in Parijs. Rappeneau stelde Miles Davis voor aan Malle, en na het beeldmateriaal gezien te hebben ging de toen ook al beroemde trompettist akkoord. Met Barney Wilen (tenorsaxofoon), René Urtreger (piano), Pierre Michelot (contrabas) en Kenny Clarke (drums) ging Miles Davis twee dagen de Le Poste Parisien Studio in, en zo ontstond een geïmproviseerde soundtrack die nog steeds uitermate populair is bij jazzliefhebbers.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Geen filmmuziek, maar wel 100% improvisatie was zondag 24 maart te horen in Vrije Geluiden op NPO Radio 4, als het Nederlandse trio Under The Surface live komt spelen in de studio in Hilversum. Joost Lijbaart (slagwerk), Bram Stadhouders (gitaar) en Sanne Rambags (stem) improviseren ingetogen muziek die op zoek gaat naar, zoals ze zelf zeggen, 'het geluid achter de stilte', met als oogmerk om middels de muziek te mediteren, en in een een andere staat van 'zijn' te komen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

DE MEEST AANGRIJPENDE EN ONVERGETELIJKE SOUNDTRACKS ALLER TIJDEN

Wil jij op de hoogte blijven van de meest recente filmscores en samen met filmmuziekkenners en fans bepalen wat de absolute klassiekers zijn? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je luister- en kijktips delen en ook nog leuke filmmuziek weetjes opdoen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Filmmuziek Top 200

De Filmmuziek Top 200 was een feest! Op donderdag 7 en vrijdag 8 maart hoorde je de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks bij NPO Klassiek.

🍿 Bekijk de lijst van 2024

🎬 Meer Filmmuziek

Ster advertentie
Ster advertentie