STER Advertentie

Misschien lees je haar naam voor het eerst: Hildur Guðnadóttir. Maar deze 37-jarige IJslandse componiste is bezig aan een grote opmars. Voor haar muziek bij de miniserie Chernobyl (2019) won ze een Emmy en nu is ze de eerste vrouw ooit die solo een Golden Globe heeft gewonnen voor haar muziek voor de film Joker (2019). Ze componeert al bijna twintig jaar in de filmwereld - en wel op een heel bijzondere manier.

De eigen stijl van Hildur Guðnadóttir

Guðnadóttir is een veelzijdige vrouw die haar eigen weg gaat in de muziek. Als kind begon ze met cello spelen. Haar moeder verkocht zelfs haar auto om de eerste cello voor haar vijfjarige dochter te kunnen kopen. De muziek bleek het juiste pad te zijn voor Guðnadóttir. Aan de Iceland Academy of the Arts en de Universität der Künste Berlin studeerde ze compositie en nieuwe media.

Naast celliste en componiste is ze ook zangeres en arrangeur van koormuziek. Ze heeft vier solo-albums uitgebracht als celliste en speelde onder andere cello in de soundtrack van de bekroonde film The Revenant (2015).

De klassieke en traditionele opleiding van Guðnadóttir heeft juist voor haar eigen stijl gezorgd. Ze ontdekte dat ze los kon komen van de regels die ze in de klassieke muziek ervaarde, toen ze in bands als múm, Sunn O))) en Pan Sonic speelde. Het gaf haar naar eigen zeggen enorme vrijheid in het denken over muziek.

Lees verder onder de foto

Hildur Guðnadóttir met haar Golden Globe (Foto: ANP).
Hildur Guðnadóttir met haar Golden Globe (Foto: ANP).

Guðnadóttirs soundtrack voor Joker en Chernobyl

Die vrijheid en eigengereidheid staan aan de basis van Guðnadóttirs winnende soundtracks. Om de muziek voor Chernobyl te componeren, is ze "met open oren" naar Tsjernobyl gegaan. Daar heeft ze samen met de producent van haar soundtrack in beschermende pakken rondgelopen om omgevingsgeluiden op te nemen. Vervolgens bouwde Guðnadóttir bijna haar hele soundtrack op uit deze opnames: ze wilde de kerncentrale en de straling een stem geven in de muziek. Zo heeft Guðnadóttir deze schrikwekkende plek op unieke wijze weten te vangen in een beklemmende soundtrack, waarin je als het ware de dodelijke straling hoort pulseren.

Voor de soundtrack van Joker probeerde Guðnadóttir zich ook zo veel mogelijk te verdiepen in het verhaal. De regisseur van de film, Todd Phillips, stuurde haar al maanden voordat hij met filmen begon het script toe. Guðnadóttir probeerde zich te verplaatsen in het hoofd van Joker en zo te ontdekken wat dit personage voelde en wilde zeggen. Hierin speelde haar cello een belangrijke rol: spelend op dit instrument zocht ze naar de juiste noten om die innerlijke strijd van Joker uit te drukken - en die vond ze. Dit resulteerde in de onheilspellende en schurende soundtrack die de ontwikkeling van een gekwelde man naar wrede moordenaar volgt.

De muziek bepaalde zelfs een scène in de film. De regisseur besloot de soundtrack af te spelen tijdens het opnemen van het moment dat Joker (gespeeld door Joaquin Phoenix) na zijn eerste moord in een badkamer is. Phoenix hoorde de muziek en begon er al improviserend op te dansen. Voor Guðnadóttir was het magisch om te zien.

We zullen ongetwijfeld nog meer soundtracks van Guðnadóttir gaan horen, maar ze wil zich niet volledig toeleggen op films. Ze zal voor opdrachten blijven kiezen die haar nieuwsgierig maken en die inspiratie voor haar eigen stijl aanwakkeren.

Bron: The Guardian
Omslag: Antje Taiga Jandrig en Rune Kongsro