Niet alleen filmmuziek, maar ook muziek van series kan meeslepend en aangrijpend zijn. Net als filmmuziek is deze muziek zo gecomponeerd, dat je wordt meegenomen naar een andere wereld, de wereld van de serie. Zo kom je er bij iedere aflevering weer helemaal 'in'. Maar hoe werkt dat eigenlijk? Ontdek het met de prachtige intro's van The Haunting of Hill House,  Poldark en natuurlijk dé hit van nu, Game of Thrones.

Game of Thrones

Het achtste en laatste seizoen van de HBO-serie Game of Thrones is van start gegaan. Het is zonder twijfel een van de populairste series aller tijden. De muziek, gecomponeerd door Ramin Djawadi, is misschien wel net zo legendarisch als de serie zelf. De machtsstrijd en de historisch fictieve, middeleeuws-achtige setting hebben het hoofdthema van de soundtrack gevormd. Het thema begint met een herhalend motief gespeeld door strijkers. Af en toe verandert het akkoord van een mineur naar majeur: één noot wordt gewijzigd, waardoor het akkoord ineens niet meer dreigend, maar juist hoopvol klinkt. Djawadi wilde met deze wisseling de wispelturigheid en samenzwering van het verhaal weergeven.

Over het herhalende strijkersmotief wordt een middeleeuws klinkende melodie gespeeld door een cello. Het donkere geluid van dit instrument past bij de donkere kant van de serie. Met de grote trommen erbij krijgt de muziek een koninklijk en imponerend karakter. Inmiddels ben je al helemaal vergeten dat je op de bank naar een serie zit te kijken: de muziek brengt de wereld van Game of Thrones naar je woonkamer.

2Cellos

Het Kroatische duo 2Cellos - bestaande uit Stjepan Hauser en Luka Šulić - maakten van het hoofdthema van Game of Thrones een versie voor twee cello's.

The Haunting of Hill House

Een spannende, nieuwe Netflix-serie (oktober 2018) met een Nederlands tintje: Michiel Huisman speelt de rol van Steven Crain, de oudste zoon van het gezin waar The Haunting of Hill House om draait. Hij heeft een boek geschreven over het drama dat de familieleden meemaakten toen ze in Hill House woonden. Ze werden geteisterd door paranormale verschijnselen en uiteindelijk vluchten ze weg. In flashbacks komen we langzaam te weten wat er precies is gebeurd.

De intromuziek, gecomponeerd door The Newton Brothers (Andy Grush en Taylor Newton Stewart), vertelt veel: de serie is horror, bovennatuurlijke fictie en drama in één. Het begint meteen spannend met een opeenstapeling van enge geluiden: een dreigende toon van lage strijkers, een klavecimbel die scherp klinkende trillers speelt en een soort zingend glas als geest-achtig geluid. Na hoge, snijdende noten van violen - die heel erg lijken op de 'stingers' uit de beroemde douchescène in Psycho - treedt de tragiek binnen. Dramatische akkoorden, gespeeld door meeslepende violen en blazers, worden dreigend gemaakt met donkere slagwerkslagen en dwingende pianoklanken. Je wordt volledig gegrepen door de muziek en in de paranormale horrorwereld van het verhaal gezogen.

Voor de liefhebbers: er komt nog een vervolg. The Haunting of Hill House is het eerste seizoen van The Haunting. Seizoen 2 zal The Haunting of Bly Manor heten en wordt verwacht in 2020.

Poldark

Dit kostuumdrama van de BBC zal dit jaar alweer zijn vijfde seizoen beleven. Het speelt zich af in de schitterende omgeving van het Britse Cornwall in de achttiende eeuw. Te midden van deze setting ontstaat een romantisch, meeslepend en spannend verhaal. Ross Poldark keert na drie jaar vechten in de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog terug naar Cornwall. Daar ontdekt hij dat zijn vader is overleden, diens landgoed in verval is geraakt en zijn geliefde is verloofd met zijn neef. Poldark probeert de mijnen weer werkend te krijgen en te zorgen voor de dorpsbewoners, maar raakt steeds verwikkeld in een strijd met zijn rivaal George Warleggan en de wrange verhouding tussen de aristocratie en de armen. Het gevolg: spannende intriges met overwinningen en persoonlijke drama's.

De Britse componiste Anne Dudley schreef de muziek voor Poldark. In het introfilmpje brengt haar muziek de setting van het verhaal helemaal tot leven. Dudley componeerde een melodie voor soloviool die is gebaseerd op volksmuziek uit Cornwall. Het oude volkselement in die melodie neemt je niet alleen mee naar die plek, maar ook naar het verleden. Met de muziek onderstreept Dudley ook het landschap en de gepassioneerde liefdesverhalen van Poldark. De piano speelt motiefjes die als golven klinken, en strijkers spelen een meeslepende melodie. De grote trom die halverwege het intro zijn intrede doet klinkt als een golf die tegen de rotsen beukt, maar ook als werkgeluiden uit een mijn. De intro heeft maar 40 seconden nodig om je de zee te doen ruiken en je alles van deze tijd te doen vergeten.