Componeren met open oren

Programma: NTR ZaterdagMatinee

Radio Filharmonisch Orkest
Edward Gardner, dirigent
Jean-Efflam Bavouzet, piano

Janáček - Taras Bulba
Bartók - Eerste pianoconcert
Lutosławski - Derde symfonie

Janáček en de taal van de gewone man
In de twintigste eeuw staan componisten meer dan ooit open voor impulsen van buitenaf. Soms komen ze wat op de markt tegen, of ze ontdekken iets via de radio. Zo luisterde Leoš Janáček goed naar de spreektaal van de gewone man, om in zijn vocale muziek een sterk declamatorische stijl te bereiken. Die stijl liet zelfs in zijn instrumentale muziek zijn sporen na. De drie delen van Taras Bulba zijn door hun literaire karakter bijna instrumentale operascènes geworden. 

Lutosławski en de Vrijheid
Béla Bartók was als jonge man diep onder de indruk van Richard Strauss. Hij vond zijn onmiskenbaar eigen geluid echter op het platteland van de Balkan. De ogenschijnlijk primitieve eenvoud ervan doordrenkt zijn Eerste pianoconcert. Hij speelde het in 1928 zelf in het Concertgebouw, met Mengelberg als dirigent.

Witold Lutosławski begon daar waar Bartók ophield, maar werd overdonderd door een radio-uitzending van het Pianoconcert van John Cage. Uit die ervaring ontwikkelde hij zijn eigen variant van de toevalsmuziek; in zijn Derde symfonie heeft dat tot een indrukwekkend bouwwerk geleid. De orkestmusici krijgen enige vrijheid – een prachtig symbool in het door de Sovjet-Unie overvleugelde Polen. En is het toeval dat de eerste noten van de symfonie overeenkomen met de opening van Beethovens Vijfde?

 

Componeren met open oren

Bestel kaarten

Datum:
zaterdag 20 januari 2018 14:15 - zaterdag 20 januari 2018 16:45

Locatie:
Concertgebouw Amsterdam

Omroep:
NTR

App de studio