Meer NPO

De Klassieken Elke werkdag van 9 tot 12

STER Advertentie

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De All of Bach van deze week wordt uitgevoerd door Emma Black, Shunske Sato en de Nederlandse Bachvereniging in de Stadsgehoorzaal in Leiden.

Rond 1700 woei er een nieuwe, zuidelijke wind door de muziekwereld: het ‘Vivaldiaanse’ soloconcert was de Alpen overgestoken en maakte overal furore, ook in Duitstalig Europa. Bach en zijn collega’s bekeken het model van alle kanten voordat ze het aanpasten aan de plaatselijke gewoontes en talenten, vooral voor de alomtegenwoordige viool. Aan virtuozen trouwens geen gebrek, want in Weimar en Köthen kon Bach schrijven voor uitzonderlijke spelers als prins Johann Ernst van Saksen-Weimar, concertmeester Joseph Spieß, en laten we hem zelf niet vergeten. Grote kans dus dat er ooit veel meer vioolconcerten waren, al verdwenen de meeste (voorlopig) weer uit beeld.

In de 19e eeuw, toen ‘origineel’ duidelijk boven ‘bewerking’ werd geplaatst, ging men Bachs 14 klavierconcerten in een nieuw licht bekijken. Zo ook dit werk, dat is overgedragen in een versie voor twee klavecimbels. Dit is een reconstructie van de vermoedelijke oervorm van het klavecimbelconcert in c klein, BWV 1060.

Lees meer over BWV 1060R op de site van All of Bach. Daar is ook het archief te vinden met alle tot nu toe uitgebrachte BWV-nummers.

All of Bach
In aanloop naar het 100-jarige jubileum van de Nederlandse Bachvereniging in 2021 ontstond het idee om alle werken van Bach uit te voeren, in beeld en geluid. Om dichtbij de componist te blijven, worden de werken op passende locaties opgenomen: cantates in een kerk, kamermuziek in huiskamers, orgelmuziek op bijzondere orgels, etc. Dit wordt gedaan met het eigen ensemble en met vele gastmusici. Alle werken zijn gratis te zien en te beluisteren op de website van All of Bach, waar ook interviews op staan en achtergrondinformatie te vinden is.