Concert

Nederlandse Bachvereniging: Der Tod Jesu

foto: Merlin Daleman
  1. Concertenchevron right
  2. Nederlandse Bachvereniging: Der Tod Jesu

Koor en orkest van de Nederlandse Bachvereniging

Shunske Sato dirigent

Rachel Redmond sopraan
Marcel Beekman tenor
Matthias Winckhler bas

Graun Der Tod Jesu

Nederlandse Bachvereniging: Der Tod Jesu

Enkele weken voor Goede Vrijdag brengt de Nederlandse Bachvereniging een minder gebruikelijke versie van het lijdensverhaal: Der Tod Jesu.

Grauns reflectie op het lijdensverhaal

Het was geen bittere strijd maar een kwestie van serendipiteit: Carl Heinrich Graun en Georg Philipp Telemann zetten het oratoriumlibretto Der Tod Jesu zowat gelijktijdig op muziek. Maar het resultaat had niet meer verschillend kunnen zijn. Telemann hield het op complexe Noord-Duitse barok. Graun koos voor een meer operateske zetting die op reflectie focust. De diepe tragiek van Christus’ marteldood maakte plaats voor een net zo indrukwekkende Empfindsamkeit.

Passiemuziek, voordat Bach de standaard werd

Van bij het begin werd Der Tod Jesu zowel geliefd als gewraakt. Ondanks de kritiek zou Der Tod Jesu zowat overal in Duitsland jaarlijks weerklinken op Goede Vrijdag, totdat de passiemuziek van Bach de fakkel in de negentiende eeuw overnam. Met de Nederlandse Bachvereniging krijgt Grauns maître d’oeuvre, een sleutelwerk in de overgang van laatbarok naar preklassiek, de ereplaats die het toekomt.

Speellijst is niet beschikbaar.

Opnamedatum

zaterdag 19 maart 2022

Omroep

NTR

Componisten

Carl Heinrich Graun

Uitvoerenden

Rachel Redmon (sopraan), Marcel Beekman (tenor), Matthias Winckhler (bas), Shunske Sato (Dirigent)

Ensembles

Koor en Orkest van de Nederlandse Bachvereniging

Tijdperken

Vroeg barok

Locatie

Concertgebouw, Amsterdam

Ster advertentie
Ster advertentie