Concert

Alexander’s Feast, or The Power of Musick

foto: BotMultichill via Wikipedia
  1. Concertenchevron right
  2. Alexander’s Feast, or The Power of Musick

Georg Friedrich Händel beschrijft zijn Alexander's Feast zelf als "An ode to the Power of Music". Hij schrijft het werk ter gelegenheid van de dag van Sint-Cecilia, beschermheilige van de muziek. Een banket in het paleis van keizer Alexander de Grote, in aanwezigheid van zijn geliefde Thaïs. Bacchus, de god van de wijn, komt voorbij, evenals de zanger Timotheus met zijn gouden harp (met een fraaie hoofdrol voor harpiste Gwyneth Wentink). Dat er aan de dis plannen worden beraamd om de Perzische stad Persepolis tot de grond toe af te branden is een detail dat Händel de kans bied om muzikaal ook uit een ander vaatje te tappen. Het Londense publiek vindt het in 1736 allemaal prachtig.

Alexander’s Feast, or The Power of Musick

Opnamedatum

vrijdag 05 oktober 2012

Omroep

TROS

Componisten

Georg Friedrich Händel

Uitvoerenden

Yulia van Doren (sopraan), Paula Murrihy (mezzosopraan), Ed Lyon (tenor), Matthew Brook (bas), Gwyneth Wentink (harp), Pieter-Jan Belder (orgel), Kenneth Montgomery (Dirigent), Groot Omroepkoor

Ensembles

Radio Kamer Filharmonie

Locatie

Vredenburg Leidsche Rijn, Utrecht

Synopsis

Deel 1

De Griekse koning Alexander de Grote viert in de veroverde stad Persepolis met zijn soldaten en zijn vriendin Thaïs de overwinning op de Perzen (330 voor Christus). De soldaten roemen de dappere Alexander en zijn mooie Thaïs. De zanger Timotheus zingt achtereenvolgens vijf liederen, begeleid op zijn lier. Eerst bezingt hij Alexander als een zoon van oppergod Zeus; het koor valt de zanger bij. De muziek mist haar uitwerking niet: Alexander hoort haar ‘with ravished ears’ en voelt zich de heerser van de wereld. In het tweede lied zingt Timotheus over het genoegen, over spel, dans, wijn en de god Bacchus. Alexander haalt herinneringen op aan de strijd en wordt opnieuw woedend op zijn vijanden. Maar Timotheus kalmeert hem door in een derde lied te herinneren aan de treurige dood op het slagveld van de Perzische koning Darius. Alexander is tot tranen toe geroerd. Timotheus is verheugd over Alexanders gevoelswisselingen en heft als vierde lied een liefdeslied aan. Alexander draait zich verliefd naar Thaïs. Het koor bejubelt de liefde, die zelfs een overwinnaar de baas is, en ook de macht van de muziek.

Deel 2

De soldaten sporen Timotheus aan Alexander te wekken met liermuziek, met gezang en donderslagen. Als Alexander wakker wordt, zingt Timotheus zijn vijfde en laatste lied, waarin hij Alexander ophitst de gevallen en nog niet begraven Griekse strijdmakkers te wreken. Daarop branden Alexander, Thaïs en de Griekse soldaten de vijandelijke stad Persepolis plat. In een soort epiloog bezingen solisten en koor Timotheus, die met zijn zang, lier- en fluitspel in de mens de meest uiteenlopende affecten weet op te wekken. Caecilia, de beschermheilige van de muziek, wordt als opvolger van Timotheus bejubeld.

AVROTROS Vrijdagconcert: Alexander's Feast

Ster advertentie
Ster advertentie