Concert

Rondom Unsuk Chin

foto: Pierre Laurent Aimard (c) Julia Wesely
  1. Concertenchevron right
  2. Rondom Unsuk Chin

Unsuk Chin liet zich inspireren door de straat, Pierre-Laurent Aimard speelt een ‘klassieker’ van György Ligeti en een hallucinant nieuw stuk van Thomas van Dun beleeft zijn première.

Concertgebouw, 28 oktober 2023

Asko|Schönberg i.s.m. studenten van het Conservatorium van Amsterdam

Bas Wiegers (dirigent)
Pierre-Laurent Aimard (piano)

  • Chin - Gougalōn - Scenes from a street theatre
  • Van Dun - Rocailles de l'après-vie... (wereldpremière, opdracht Asko|Schönberg, met steun van Fonds Podiumkunsten en Stichting Reinbert de Leeuw)
  • Chin - Graffiti
  • Ligeti - Pianoconcert

Speellijst is niet beschikbaar.

Opnamedatum

zaterdag 28 oktober 2023

Omroep

NTR

Componisten

Gyorgy Ligeti, Unsuk Chin, Thomas van Dun

Uitvoerenden

Pierre-Laurent Aimard (piano), Bas Wiegers (Dirigent)

Ensembles

Asko|Schönberg

Tijdperken

Nieuwste muziek, Midden/laat twintigste eeuw

Locatie

Concertgebouw, Amsterdam

Unsuk Chin en de stad

In 2008 en 2009 bracht Unsuk Chin een bezoek aan Hongkong en Guangzhou. De sfeer van de oude woonwijken met hun smalle, kronkelende steegjes, marktplaatsen en voedselverkopers deed haar denken aan het Seoul van haar jeugd, waar rondtrekkende straatartiesten voor reuring zorgden met dans en muziek. In Gougalōn transformeerde Chin die herinneringen tot een theatrale partituur, waarin zij het ensemble voor armetierig straatorkestje laat spelen. De slagwerkers bedienen zich onder meer van lege flessen en conservenblikken. Ook voor haar kamerorkestwerk Graffiti liet Chin zich inspireren door de straat. In het driedelige werk voor kamerorkest overlappen klanklagen elkaar als tags en pieces in een graffiti-schildering.

Ligeti en Van Dun

Van Chins leermeester György Ligeti klinkt het magistrale Pianoconcert, met als solist niemand minder dan Ligeti-specialist Pierre-Laurent Aimard.

Asko|Schönberg opent met een nieuw stuk van de jonge Nederlandse componist en songwriter Thomas van Dun. Hij liet zich inspireren door de ruimte en de oneindigheid van het heelal. En rococo-kerken fascineren hem: “de transformatieve ornamentatie geeft een beetje het gevoel van een hallucinatorische trip”. In zijn muziek verklankt: texturen die je tot trance verleiden en vervormende geluiden dragen de melodie van het stuk. Ook Ligeti’s “uitgestrekte klankvelden en wolken van klanktexturen” noemt hij als inspiratiebron.

Thomas van Dun stelde voor New Music Now een playlist met zijn favoriete muziek samen. Beluister wat hem beweegt!

'In muziek kan ik mijn gevoelens en gedachtes kwijt’

📚 interview met componist/suppoost Thomas van Dun

Ster advertentie
Ster advertentie