Naar homepage
Concert

Mass for the Endangered

  1. Concertenchevron right
  2. Mass for the Endangered

De Koorbiënnale vond deze zomer online plaats. In Haarlem klonk de mooiste koormuziek, bijvoorbeeld tijdens het concert van Cappella Amsterdam, Consensus Vocalis, het Laurens Collegium Rotterdam en het Doelen Ensemble.

In dit programma is een ereplaats gereserveerd voor de volledige uitvoering van Mass for the Endangered van Sarah Kirkland Snider voor kamerkoor en ensemble. Dit is de Nederlandse première.

Kirkland Sniders mis, met een libretto van dichter/schrijver/illustrator Nathaniel Bellows, is een viering van en een elegie voor de natuurlijke wereld – dieren, planten, insecten, de planeet zelf – een oproep tot meer bewustzijn, urgentie en actie. Tijdens de uitvoering worden enkele evocatieve illustraties van Bellows getoond. Het Doelen Ensemble begeleidt Cappella Amsterdam bij dit werk, in de prachtige ambiance van de oude Haarlemse Sint-Bavokerk.

Mass for the Endangered werd geschreven in opdracht van het New Yorkse Choir of Trinity Wall St (dirigent Julian Wachner).

Ter afsluiting van het programma voeren Cappella Amsterdam, Consensus Vocalis en Laurens Collegium Rotterdam Clytus Gottwalds iconische 16-stemmige bewerking van Mahlers Ich bin der Welt abhanden gekommen uit de Rückert-Lieder uit.

Bron: cappellaamsterdam.nl


Foto: Annelies van der Vegt

Quote

The origin of the Mass is rooted in humanity’s concern for itself, expressed through worship of the divine—which, in the Catholic tradition, is a God in the image of man. Nathaniel and I thought it would be interesting to take the Mass’s musical modes of spiritual contemplation and apply them to concern for non-human life—animals, plants, and the environment. There is an appeal to a higher power—for mercy, forgiveness, and intervention—but that appeal is directed not to God but rather to Nature itself.

Sarah Kirkland Snider
Ster advertentie
Ster advertentie