Concert

Bellini’s Norma: terug in Nederland

foto: NTR ZaterdagMatinee (c) Chris Gloag
  1. Concertenchevron right
  2. Bellini’s Norma: terug in Nederland

De ZaterdagMatinee heeft een enorme belcantotraditie. Bellini’s meesterwerk Norma is alleen al vermaard om het ‘Casta diva’ – maar hoe vaak klinkt de opera écht in Nederland?

Speellijst is niet beschikbaar.

Opnamedatum

zaterdag 10 september 2022

Omroep

NTR

Componisten

Vincenzo Bellini

Uitvoerenden

Venera Gimadieva (Norma - sopraan), Salome Jicia (Adalgisa - sopraan), Piero Pretti (Pollione - tenor), Riccardo Fassi (Oroveso - bas), Fabián Lara (Flavio - tenor), Maria Novella Malfatti (Clotilde - sopraan), Michele Mariotti (Dirigent)

Ensembles

Radio Filharmonisch Orkest & Groot Omroepkoor

Tijdperken

Romantisch

Locatie

Concertgebouw, Amsterdam

Radio Filharmonisch Orkest
Groot Omroepkoor
Michele Mariotti dirigent
Klaas-Jan de Groot koordirigent

Norma Venera Gimadieva sopraan
Adalgisa Salome Jicia sopraan
Pollione Piero Pretti tenor
Oroveso Riccardo Fassi bas
Flavio Fabián Lara tenor
Clotilde Maria Novella Malfatti sopraan

Bellini Norma

Bellini’s Norma: terug in Nederland

De ZaterdagMatinee heeft een enorme belcantotraditie. Bellini’s meesterwerk Norma is alleen al vermaard om het ‘Casta diva’ – maar hoe vaak klinkt de opera écht in Nederland?

Venera Gimadieva als Norma

De centrale aria uit Bellini’s Norma is ‘Casta diva’ (kuise godin). Die aria werd een metafoor voor operazang in het algemeen en voor Maria Callas in het bijzonder. Maar Callas, Giuditta Pasta, Lilli Lehmann en Rosa Ponselle zijn verleden tijd. En al is de titelrol vocaal-technisch en psychologisch enorm veeleisend – Lehmann vergeleek haar met die van Wagners Brünnhilde – het is fantastisch, nieuwe zangeressen te horen die zich aan dit waagstuk overgeven! Bij de Matinee zal dat Venera Gimadieva zijn, die hier eerder in Rimski-Korsakovs Gouden haan te horen was. Gimadieva is thuis in het lyrische belcantorepertoire, en vooral ook in Bellini’s oeuvre.

Verdi en Wagner vonden hun stem bij Bellini

Bellini schreef niet alleen prachtige muziek voor de diva, maar ook voor de seconda donna Adalgisa en de tenorrol van Pollione. Het orkest kenmerkt zich onder andere door lange ‘unendliche’ melodieën, die de partituur voortgang en vaart verlenen. Norma ging op 26 december 1831, tweede kerstdag, in première in de Milanese Scala. Er volgden triomfen, en het werk zou de romantische muziek van de negentiende eeuw – inclusief Verdi en Wagner – doorslaggevend beïnvloeden.

NTR ZaterdagMatinee: Bellini’s Norma

Ster advertentie
Ster advertentie