Het Zondagochtend Concert: Orchestre Philharmonique Royal de Liège

Het Zondagochtend Concert 06-01-2019

 

Het heeft even geduurd, maar sinds de vorige eeuw staan de Verenigde Staten volop op de muzikale landkaart. Natuurlijk, ook in een grijs verleden liepen er aan gene zijde van de oceaan componisten en musici rond, maar het wachten was op grootheden als Charles Ives, George Gershwin en John Cage voordat de Nieuwe Wereld een apart en uniek hoofdstuk in de muziekgeschiedenisboeken kreeg toebedeeld. Ook Aaron Copland hoort thuis in het rijtje van vermaarde Amerikanen. De immigrantenzoon zou als componist, docent, schrijver en dirigent zijn stempel drukken op het muziekleven. In zijn grote oeuvre laat hij een breed palet aan stijlen zien. In sommige werken horen we de invloed van jazz, in andere probeerde hij aansluiting te vinden bij de twaalftoonsmuziek. Beeldende filmmuziek, werken met volksmelodieën, muziek die aan Stravinski doet denken: wie Copland in een hokje wil duwen, krijgt het moeilijk.

Postromantisch
Ook Samuel Barber is niet meer weg te denken uit de concertzaal. Dat heeft hij vooral aan één stuk te danken: zijn Adagio for Strings. Zowel in dit populaire werk als in het leeuwendeel van zijn latere muziek vinden we nauwelijks sporen van de avantgardeklanken die zijn vooruitstrevende tijdgenoten produceerden. Barbers oeuvre wordt vaak  postromantisch genoemd. Zijn Vioolconcert schreef hij in 1939-40 op verzoek van de zakenman Samuel Simeon Fels. Fels bestelde het concert voor zijn adoptiedochter Iso Briselli, die fantastisch viool kon spelen. Toen Barber de eerste twee delen klaar had, vond Iso ze te gemakkelijk. De componist maakte het derde deel daarna zó virtuoos dat de violiste er grote moeilijkheden mee had; bovendien vond ze dat deze finale niet goed aansloot bij de vorige delen. Fels dreigde zijn geld terug te vragen, maar het concert bleef zoals het was. In het vrij traditionele werk valt de solist in het eerste deel meteen met de deur in huis. Het tweede deel is weemoedig en de finale klinkt als een virtuoos perpetuum mobile. Solist in dit ochtendconcert is Liza Ferschtman (foto).

Het Zondagochtend Concert: Orchestre Philharmonique Royal de Liège

Concert informatie

Opnamedatum:
zondag 06 januari 2019

Componisten:
Copland, Aaron / Barber, Samuel / Bernstein, Leonard

Uitvoerenden:
Orchestre Philharmonique Royal de Liège / Arming, Christian / Ferschtman, Liza

Tijdperken:
Moderne muziek / Romantiek

Omroep:
AVROTROS

Locatie:
Koninklijk Concertgebouw

Dit concert is nog 16 dagen beschikbaar

Luister ook

Mijn favorieten