Alba Rosa Viva! Festival

Avondconcert 2-12-2019

In het Alba Rosa Viva! Festival staan vrouwelijke componisten centraal. Pianist, oprichter en artistiek leider Reinild Mees; 'Ik vind dat muziek van vrouwen nog altijd te weinig wordt uitgevoerd, maar ben er niet op uit mannen te beconcurreren.'

Van gettovorming is in de festivalprogrammering dan ook geen sprake. Mees plaatst de dames in de context van hun tijdgenoten. Zo staat Cécile Chaminade tijdens het openingsconcert (Het Zondagochtend Concert) prominent naast Gabriel Fauré. ‘Fauré is ‘de vader’ van de Franse muziek, maar hij schreef ook lichtere liederen.

Van gettovorming is in de festivalprogrammering dan ook geen sprake. Mees plaatst de dames in de context van hun tijdgenoten. Zo staat Cécile Chaminade tijdens het openingsconcert (Het Zondagochtend Concert) prominent naast Gabriel Fauré. ‘Fauré is ‘de vader’ van de Franse muziek, maar hij schreef ook lichtere liederen.

De hand van Clara Schumann
Op het middagconcert staan werken van Alba Rosa Viëtor, Henriëtte Bosmans en Clara Schumann.
‘Schumann was een vrouw die multitaskte op het allerhoogste niveau. Ze was concertpianist, had acht kinderen, moest die lastige Robert in het gareel houden en had weinig tijd om te componeren. Toch schreef ze bijzonder expressieve liederen. Ze koos teksten die al door veel anderen gezet waren, maar gaf die een hoogstpersoonlijke draai. Haar pianotrio is een volwaardig romantisch stuk.

Tijdens de ‘Grande Finale’, het avondconcert van het Alba Rosa Viva! Festival klinken liederen van Alma Mahler, Rosy Wertheim en Karl Weigl, Willem Jeths, Tansy Davies en Gabriel Fauré.

Muziek van Davies en Jeths.
Monument to a Universal Marriage van Willem Jeths in de versie voor sopraan, mezzosopraan, strijkkwartet en klarinet. Jeths schreef dit werk in opdracht van de Brabantse gemeente Best ter gelegenheid van het tienjarig jubileum van het homohuwelijk. De tekst is gebaseerd op een 3300 jaar oud liefdesgedicht dat werd gevonden in het graf van de Egyptische koning Teje.

Tansy Davies is gefascineerd door het leven van de Middeleeuwse troubadours. Dat toont ze onder andere in haar compositie Song of Pure Nothingness. Het elfde-eeuwse gedicht van Guillaume IX d'Aquitaine is een soort raadsel. Davies: ‘dit werk betekent veel voor mij in psychologische zin. Ik herken mezelf erin, het werkt op mij als een spiegel die onkenbare geheimen reflecteert, verborgen pijn tevoorschijn tovert en duistere zaken aan het licht brengt, al die tijd ondersteund door een verborgen innerlijke kracht. Bovendien is het humoristisch en volledig zonder melodrama, wat ik erg aantrekkelijk vind.’

Foto: Alba Rosa Viëtor (1889-1979) was in haar tijd een gerenommeerde concertvioliste, pianiste en componiste. Haar leven speelde zich af op drie continenten: ze bracht haar jeugd door in Milaan, waar zij vanaf haar 8e jaar studeerde aan het Giuseppe Verdi Conservatorio. Op 12-jarige leeftijd emigreerde ze met haar moeder naar Montevideo (Uruguay). Daarna woonde ze in Buenos Aires, in Wenen (waar ze studeerde bij de beroemde vioolpedagoog Otokar Ševčík) en in New York, waar ze lid was van een gezelschap van Amerikaanse componisten. Haar werken werden uitgevoerd door vooraanstaande orkesten en musici.

Alba Rosa Viva! Festival

Concert informatie

Opnamedatum:
zondag 02 december 2018

Componisten:
Mahler, Alma / Wertheim, Rosy / Weigl, Karl / Jeths, Willem / Davies, Tansy / Fauré, Gabriel / Viëtor, Alba Rosa / Bosmans, Henriëtte / Schumann, Clara

Uitvoerenden:
Beijer, Thomas / Baar, Niek / Poucke, Ella van / Dudok Kwartet / Strobos, Karin / Mees, Reinhild / Ruysdael Kwartet / Wegener, Sarah / Wouters van den Oudenweijer, Lars

Tijdperken:
Moderne muziek / Romantiek

Omroep:
NTR

Locatie:
Concertgebouw (kleine zaal)

Dit concert is nog 80 dagen beschikbaar

Luister ook

Mijn favorieten

App de studio

Je moet minimaal 16 jaar zijn om deel te nemen aan deze dienst. Wil je meer informatie over hoe NPO omgaat met je gegevens, lees dan ons privacy statement