Naar homepage
Concert

Kamermuziek door het Reizend Muziekgezelschap

  1. Concertenchevron right
  2. Kamermuziek door het Reizend Muziekgezelschap

Avondconcert, woensdag 26 mei 2021

In dit programma speelt Het Reizend Muziekgezelschap energieke kamermuziek van Schulhoff, von Dohnányi, Kodaly en Bartók. Het gezelschap werd in 1982 opgericht door violist Christiaan Bor als kamermuziekserie waarin topmusici in wisselende bezettingen samenspeelden, en in 2018 nam Mathieu van Bellen de artistieke leiding over.
Dit concert is een live uitvoering in MuziekHaven Zaandam.

Vijf stukken voor strijkkwartet van Schulhoff kan worden gezien als een vernieuwde versie van een barok suite, maar met een beknoptheid en klankkleuren die doen denken aan de Tweede Weense School (Schönberg en co.). Geheel in lijn met zijn achtergrond in het dadaïsme, begint de suite met een syncopische wals: het wals rythme van drie tellen is in een vierkwartsmaat geplaatst! Dit wordt gevolgd door een ietwat groteske serenade vol met getokkel, een energieke dans die afstamt van Tsjechische volksmuziek, een pikante sexy tango, en tot slot een onstuimige tarantella.

In zijn Serenade voor strijktrio presenteert Dohnányi een nieuwe elegante bewerking van het Beethoviaanse ideaal van een serenade vorm in een werk in vijf delen. Het begint met een mars, gevolgd door een lyrische Romance die elk instrument in zijn meest effectieve register naar voren laat komen. Dan volgen een kwiek virtuoos scherzo, een
Thema met variaties met onverwachte harmonieën en texturen, en een Finale in rondovorm die terugwijst naar de traditie van de Eerste Weense School.

Kodaly Duo voor viool en cello vormt een samensmelting van Hongaarse volksmuziek en de klassieke traditie. Het werk begint met een pentatonische melodie die overgaat in de dorische modus gecontrasteerd met een aeolisch klinkend begeleidend thema. Lyrische lijnen van hartstocht en kwelling brengen ons naar een actiever middendeel. Tot slot een finale in stijl van de Verbunkos, een Hongaarse dans met afwisselend langzame en snelle secties.

De Sonate voor viool solo van Bartók was een werk in opdracht van violist Yehudi Menuhin., die later wat kleine aanpassingen verzocht om het werk iets makkelijker te spelen te maken. Bartók had oorspronkelijk het laatste deel, het Presto, in kwarttonen geschreven, maar werkte dat op verzoek om naar diatonische muziek zoals gebruikelijk was in de Westerse klassieke muziek.

Foto: Mathieu van Bellen © Ton Stanowicki

Ster advertentie
Ster advertentie